Sprzedaż nowych i import używanych aut w kryzysie

Sprzedaż nowych i import używanych aut w kryzysie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pomimo wdrożonych w 13 krajach Unii programów wspomagających sprzedaż, powiązanych ze złomowaniem starego auta, kryzys na europejskim moto-rynku trwa

Na razie jedynie rynek niemiecki może poszczycić się wzrostem liczby rejestrowanych aut, w pozostałych krajach liczba ta jest wciąż mniejsza niż w analogicznym okresie ub.roku. Niestety, spadek liczby rejestrowanych samochodów notowany jest również w Polsce, pisze Instytut Samar. Co prawda statystyka sprzedaży wykazuje lekki wzrost, jednak rzeczywista liczba aut zakupionych przez Polaków i polskie firmy jest o ok. 7% niższa. Polska statystyka sprzedaży nie jest doskonała. Uwzględnia ona m.in. samochody kupione przez obywateli innych krajów, co jest powodem zawyżania wyników. W Polsce trend spadkowy pogłębia się. Samar pisze, że tylko w marcu liczba rejestrowanych aut zmniejszyła się w porównaniu z marcem ub.roku o ponad 16%. Podobnego wyniku można spodziewać się w kwietniu.

W istocie kwiecień nikogo raczej nie zaskoczył. Salony polskich dealerów opuściło 28 736 aut, (-7,6% w porównaniu z III '09, ale +2,4% w por. z IV '08). Łącznie w okresie czterech pierwszych miesięcy br. sprzedano 116 702 samochody (+1,5% /2008 r.). Utrzymujący się niewielki wzrost sprzedaży to w dużym stopniu efekt zakupów dokonywanych przez Niemców i Słowaków, dla których Polska oferta za sprawą słabej złotówki pozostaje atrakcyjna. Utrzymujący się trend wzrostu sprzedaży daje szanse na przeżycie kryzysu, jednak wspomniany spadek liczby rejestrowanych aut stwarza zagrożenie na przyszłość.

Kolejny miesiąc z rzędu zmniejsza się poziom zakupów dokonywanych przez "klientów instytucjonalnych", podaje IBRM Samar. Ich udział w całości sprzedaży oscyluje wokół poziomu 36% (42% w 2008 r.). Główną przyczyną spadku jest kryzys gospodarczy, który stoi u podstaw pogarszającej się kondycji finansowej poszczególnych firm. Nie bez znaczenia jest również zamieszanie panujące wokół podatku VAT, związane z niekorzystnym dla polskiego fiskusa wyrokiem ETS, a także niejasne wypowiedzi w tej kwestii przedstawicieli Ministerstwa Finansów, które za wszelką cenę dąży do ograniczenia możliwości odliczania podatku VAT przez firmy kupujące samochody na potrzeby prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

Kwiecień przyniósł nieznaczne zmiany na liście rankingowej najlepiej sprzedawanych marek. Po czterech miesiącach pierwszą pozycję zajmuje Skoda (pond 13 tys. aut, +12,5% w por. z ub.r., 11% udziału w rynku). Druga pozycja na liście rankingowej należy do Fiata (12 377 szt. +20,5%). Trzecie miejsce, podobnie jak miesiąc wcześniej, przypadło Toyocie (10 612 samochodów, -21,7%, 9% udziału w rynku).
Czwarty był Volkswagen (9 650 sprzedanych samochodów, +14%). Pierwszą piątkę najczęściej wybieranych przez klientów marek zamyka Opel (9 057 egz., -13%). Poza listę dziesięciu najpopularniejszych marek wypadła Honda (4 450 samochodów), która w marcu zajmowała pozycję dziewiątą. Miejsce dziewiąte zajął Peugeot (4 622), natomiast na pozycji dziesiątej znalazł się Hyundai (4 473, +40%).
Ford (8 596 szt.) i Renault (6 491 szt.) pozostały na pozycjach szóstej i siódmej zajmowanych również miesiąc temu. Miejsce ósme zajęła Kia (5 399 szt.).

Początek nowego kwartału przyniósł nieznaczne ożywienie na rynku sprowadzanych samochodów używanych. Liczba niemal 59 tys. sprowadzonych aut, o 16,8% wyższa w porównaniu do marca, nie zrekompensowała jednak notowanego spadku w porównaniu do danych z kwietnia ub.r., który wyniósł ponad 44%. W sumie od początku roku Polacy sprowadzili 195 581 samochodów (-44,7%). Samochody sprowadzone spoza Unii (głównie USA i Kanada) stanowiły 2,6% (5 058 szt.) wszystkich wprowadzonych na polski rynek aut używanych. Średni miesięczny poziom importu spoza Unii wyniósł w okresie czterech miesięcy 1 264 auta. Wg Samaru kwiecień przyniósł zmiany w strukturze importu. W porównaniu do marca nieznacznie zmniejszył się udział samochodów w wieku do 4 lat (9,8%), wzrósł natomiast udział samochodów w wieku od 4 do 10 lat (45,3%).. Udział importowanych samochodów w wieku powyżej 10 lat pozostał na prawie niezmienionym poziomie 44,7%.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprzedaż nowych i import używanych aut w kryzysie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!