Stabilna sytuacja fabryki Opla w Gliwicach

Stabilna sytuacja fabryki Opla w Gliwicach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sytuacja polskiej fabryki Opla w Gliwicach jest stabilna, pomimo zmian właścicielskich w koncernie General Motors - powiedziała w Sejmie wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska.

Podkreśliła, że fabryka ma środki finansowe i kończy inwestycje, by jesienią rozpocząć produkcję nowego modelu - astry IV generacji.

Henclewska odpowiadała na pytanie posłów PiS w sprawie zagrożenia przeniesienia do Rosji produkcji Opla i związanych z tym zmian własnościowych w General Motors Europe.

Wiceminister mówiła, że fundusz powierniczy zarządzający europejską częścią koncernu poszukuje inwestora. Zaangażowanie kanadyjsko-austriackiego producenta części samochodowych - konsorcjum Magna i rosyjskiego SbierBanku w ratowanie Opla nie oznacza przeniesienia produkcji do Rosji, a plany rozszerzenia produkcji w Rosji nie są alternatywą dla funkcjonowania fabryki w Polsce.

Zarząd gliwickiego zakładu uważa, że po uruchomieniu produkcji astry IV będzie możliwy powrót do pracy na trzy zmiany - podała wiceminister.

Henclewska poinformowała, że uczestniczy w spotkaniach na temat przyszłości Opla, organizowanych przez Komisję Europejską, rząd Niemiec.

Na początku czerwca niemiecki rząd wynegocjował porozumienie, które ma uratować Opla przed bankructwem. Niemiecki koncern trafił pod zarząd powierniczy i otrzymał wart 1,5 mld euro kredyt pomostowy od rządu federalnego oraz czterech krajów związkowych, w których mieszczą się jego zakłady. Ma on zapewnić Oplowi finansowanie do czasu znalezienia inwestora i podpisania umowy inwestycyjnej.

Kanadyjsko-austriackie konsorcjum Magna miałoby objąć 20 proc. udziałów w Oplu, a 35 proc. rosyjski SbierBank. 35 proc. akcji zachowa GM, a pozostałe 10 proc. trafi do pracowników Opla. Magna zapowiada, że żadna z czterech niemieckich fabryk Opla nie zostanie zamknięta, jednak - według nieoficjalnych informacji - przewiduje likwidacje około 8,5 tys. miejsc pracy w całej Europie, w tym 2,6 tys. w Niemczech.

W 2008 r. z taśm gliwickiego zakładu zjechały 171 tys. 644 samochody, wobec 187 tys. 265 rok wcześniej. Najwięcej było modelu zafira (108 tys. 509), mniej astry III sedan (33 tys. 329) oraz astry clasic II (29 tys. 806). Według związkowców z Opla, plan produkcji na 2009 r. zakłada 130 tys. samochodów.

W końcu grudnia 2008 r. gliwicka fabryka zatrudniała ok. 2 tys. 850 osób. Na przełomie roku odeszło ok. 250 pracowników, następnie zapowiedziano zwolnienie podobnej grupy. Mimo redukcji zatrudnienia, w fabryce trwają przygotowania do rozpoczęcia jeszcze w tym roku produkcji nowego modelu astry.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stabilna sytuacja fabryki Opla w Gliwicach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!