PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stan aktualny i tendencje rozwojowe odlewnictwa na przykładzie odlewania pod ciśnieniem w USA

Autor: JERZY JÓZEF SOBCZAK, PIOTR DUDEK
17-12-2017 13:30 |  aktualizacja: 17-12-2017 13:44

Niniejszy artykuł, zaprezentowany w trakcie X Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej "Innowacje w odlewnictwie ciśnieniowym", która miała miejsce w dniach 15-17 maja 2017 roku we Włoszakowicach w Wielkopolsce, powstał na bazie znakomitej pracy analitycznej Daniela L. Twaroga, prezesa NADCA - North American Die Casting Association [1], która wprost odnosiła się do scenariuszy rozwoju sytuacji odlewnictwa amerykańskiego po niedawnych wyborach prezydenckich.


Opierając się na prognozach, zawartość stopów aluminium przypadająca na pojazd będzie wciąż rosła do niemal 170 kg w roku 2020 oraz około 190 kg w roku 2025. Przez następnych 10 lat zastosowanie aluminiowych arkuszy do wykonywania nadwozi pojazdów wzrośnie o 110% (rys. 19).

Różnice pomiędzy scenariuszami o wysokim oraz niskim wzroście w znacznej mierze przypisuje się wskaźnikom konwersji oraz zastosowaniu aluminiowych nadwozi, strukturom oraz komponentom podwozia i zawieszenia. Znaczna część wzrostu powinna być przypisana zwiększeniu aluminiowych próżniowych odlewów ciśnieniowych zastępujących stalowe komponenty przerabiane plastycznie (rama pomocnicza, amortyzatory) w obrębie nadwozia i strukturalnych elementów pojazdu.

W świecie rzeczywistym, gdy mowa o odlewach, zarówno materiały, jak i procesy technologiczne, muszą pozostawać opłacalne lub znikną z rynku. Odlewy ze stopów żelaza stopniowo znajdowały coraz mniejsze zastosowanie w latach 1995-2013. Podobnie ciśnieniowe odlewy cynkowe były ostatnio stosowane w latach 50. i 60. zeszłego wieku. Obecnie z wielu powodów, stopy aluminium stanowią grupę materiałową pierwszego wyboru w przemyśle motoryzacyjnym.

Należy jednak pamiętać, że dzieje się tak dlatego, że póki co nie wynaleziono lepszego materiału mogącego znaleźć zastosowanie w szerokim zakresie.

Istnieje znacznie więcej tworzyw, które można zastosować w lekkich pojazdach, zamiast skupiać się wyłącznie na wyborze pomiędzy stalą, żeliwem, stopami aluminium i włóknem węglowym, do (jako zbrojeniem w kompozytach metalowych i polimerowych), dopasowując je do nieosłoniętego nadwozia pojazdu.

Firma Ford zastosowała pomysłowe rozwiązanie kompozytowe w celu zmiany dużych części magnezowych w nowej furgonetce Ford F-250 pickup z roku 2017. W nowej hybrydowej Toyocie Prius Prime plug-in klapę z blachy stalowej zastąpiono elementem wykonanym z tworzywa na bazie włókna węglowego.

W celu zwiększenia zastosowania nowych materiałów musimy postępować zgodnie z zamysłami projektantów. Wkrótce konieczne będzie rozpoczęcie produkcji odlewów o zwiększonej odporności podczas wypadków oraz o zwiększonej wytrzymałości (tab. 3). Istnieje konieczność zastosowania nowych stopów o wyższych właściwościach plastycznych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.