PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stan aktualny i tendencje rozwojowe odlewnictwa na przykładzie odlewania pod ciśnieniem w USA

Autor: JERZY JÓZEF SOBCZAK, PIOTR DUDEK
17-12-2017 13:30 |  aktualizacja: 17-12-2017 13:44

Niniejszy artykuł, zaprezentowany w trakcie X Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej "Innowacje w odlewnictwie ciśnieniowym", która miała miejsce w dniach 15-17 maja 2017 roku we Włoszakowicach w Wielkopolsce, powstał na bazie znakomitej pracy analitycznej Daniela L. Twaroga, prezesa NADCA - North American Die Casting Association [1], która wprost odnosiła się do scenariuszy rozwoju sytuacji odlewnictwa amerykańskiego po niedawnych wyborach prezydenckich.


Administracja amerykańska patrzy na niniejsze zagadnienie znacznie bardziej dalekowzrocznie, planując ograniczenie emisji spalin z przewodu wylotowego. Emisja gazu cieplarnianego (GHG) następuje przez cały okres użytkowania pojazdu, a ilość GHG w procesach produkcji materiałów będzie ulegała znacznemu zwiększaniu w latach kolejnych.

W roku 2010 emisja spalin z przewodu wylotowego stanowiła 71% emisji GHG, a emisja z produkcji materiałowej 20%. W roku 2020 ilości te prawdopodobnie zmienią się na odpowiednio 53% i 38%.

Metody produkcji materiałów wywierają znacznie większy wpływ na całą emisję pochodzącą z procesu produkcji oraz spalania paliwa.

Przyglądając się emisji z produkcji materiałów, aluminium stanowi największą jej część. Wykres przedstawiony na rysunku 4 obrazuje zarówno zakres emisji równoważnika dwutlenku węgla (carbon footprint) dla stali, stopów aluminium i magnezu, jak również polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP - Carbon Fiber Reinforced Plastic) pod względem ich emisji na kilogram masy oraz emisji względem funkcjonalnego równoważnika ciężaru komponentu.

Wyraźnie widać, że regenerowane (wtórne) stopy aluminium w optymalizowanych strukturach pojazdu dominują względem innych materiałów, nawet w porównaniu do stali po recyklingu.

Najbardziej przyjazna środowisku może okazać się produkcja stopów magnezu i być może nawet komponentów z CFRP. Niemniej jednak, produkcja oraz zastosowanie wtórnych stopów aluminium przyczynia się do tworzenia mniejszego równoważnika CO2 nawet w porównaniu do najlepszego gatunku stali! Średni równoważnik CO2 dla standardowego cylindra samochodowego - wyprodukowanego z wykorzystaniem pierwotnych stopów aluminium wynosi 9,5 kg CO2 na kg otrzymanego aluminium. Wskaźnik ten wynosi 6 kg CO2 w wyniku zastosowania wtórnych stopów aluminium.

Odlewanie wysokociśnieniowe jest doskonałym procesem do wykorzystania stopów wtórnych, zwłaszcza aluminium, i takie stopy powinny stanowić formę pierwszego wyboru dla projektantów komponentów samochodowych.

Począwszy od roku 2010 obserwuje się ciągły wzrost produkcji odlewów ciśnieniowych i prognozuje się jej dalszy wzrost (rys. 5).

W porównaniu do pozostałych metod odlewania cienkościenne ciśnieniowe odlewy aluminiowe znacząco redukują ciężar komponentów - dzięki temu generowana jest znacznie mniejsza emisja równoważnika dwutlenku węgla niż w pozostałych procesach odlewania aluminium.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.