PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stan aktualny i tendencje rozwojowe odlewnictwa na przykładzie odlewania pod ciśnieniem w USA

Autor: JERZY JÓZEF SOBCZAK, PIOTR DUDEK
17-12-2017 13:30 |  aktualizacja: 17-12-2017 13:44

Niniejszy artykuł, zaprezentowany w trakcie X Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej "Innowacje w odlewnictwie ciśnieniowym", która miała miejsce w dniach 15-17 maja 2017 roku we Włoszakowicach w Wielkopolsce, powstał na bazie znakomitej pracy analitycznej Daniela L. Twaroga, prezesa NADCA - North American Die Casting Association [1], która wprost odnosiła się do scenariuszy rozwoju sytuacji odlewnictwa amerykańskiego po niedawnych wyborach prezydenckich.


Najwięksi producenci wyposażenia oryginalnego (OEM - Original Equipment Manufacturer - przedsiębiorstwo sprzedające pod własną marką produkty wytworzone przez inne firmy), kładą nacisk na maksymalizację cen i sprzedaż w Stanach Zjednoczonych ich artykułów produkowanych przez tanią siłę roboczą w Meksyku. Małe i średnie firmy amerykańskie, które zaopatrują dużych producentów, zostają wyparte z rynku, zazwyczaj nie będąc w stanie konkurować z narzuconymi przez Meksyk niskimi stawkami za roboczogodzinę.

Firmy uzyskujące zyski w wyniku przeniesienia produkcji do Meksyku nie będą podejmować w przyszłości tego typu pochopnych decyzji, jeśli narzucony zostanie podatek w proponowanej wysokości 35% z tytułu ponownego wwiezienia (importu) wyrobów na obszar Stanów Zjednoczonych. Niemniej jednak, najwięksi producenci nie mają z tym aż tak znacznych kłopotów, gdyż zdają sobie sprawę, że podatek od wartości dodanej nie będzie prawdopodobnie wynosił 35%, bowiem oszczędności wynikające z przeniesienia produkcji do Meksyku znacznie przewyższą wysokość narzuconego podatku.

Agencja prasowa Bloomberg News podała, że w roku 2016 Meksyk zajmował 2 pozycję - przed Kanadą - na liście największych eksporterów do Stanów Zjednoczonych. Dostawy z Meksyku "oszacowano na kwotę 245 miliardów dolarów w pierwszych 10 miesiącach tego roku; zgodnie z komunikatem opublikowanym przez Departament Handlu eksport Kanady wyniósł w tym samym okresie 230 miliardów dolarów." Jeśli ten trend utrzyma się, będzie to "pierwszy przypadek w historii, kiedy Stany Zjednoczone importowały od sąsiada z południa więcej towarów niż eksportowały".

Podobnie jak z Meksykiem rzecz się ma z Chinami, gdzie saldo handlowe również pozostaje jednostronne. Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku Chin jest 50 razy gorzej. Defi cyt handlu z Meksykiem wynosi bowiem 6 miliardów dolarów, a z Chinami - 320 miliardów dolarów (rys. 7).

Na każdy miliard dolarów dysproporcji handlowej, w kraju, który gorzej na tym wychodzi, likwiduje się mniej więcej 10 000 miejsc pracy. Dysproporcja w handlu z Chinami już spowodowała likwidację 3,2 milionów miejsc pracy.

Na każde 100 miliardów dolarów dysproporcji handlowej PKB Stanów Zjednoczonych obniża się o 0,56 punktu procentowego.

Zbilansowanie proporcji handlowych z Chinami spowodowałoby utworzenie 3,2 miliona miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych i jednocześnie wzrost PKB USA aż o 1,8%.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.