Szwedzi wypuszczają na ulice autonomiczne autobusy z napędem elektrycznym

Szwedzi wypuszczają na ulice autonomiczne autobusy z napędem elektrycznym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Scania i największy operator transportu publicznego w Skandynawii spółka Nobina podejmują wspólne testy autonomicznych autobusów na regularnych liniach w rejonie Sztokholmu

  • Jak podano, testy będą prowadzone w dwóch etapach, a pierwszy odbędzie się bez pasażerów.
  • Dla bezpieczeństwa, na pokładzie każdego autobusu będzie znajdował się kierowca nadzorujący pracę pojazdu i służący wsparciem podróżnym.
  • Prace prowadzone są we współpracy z regionem Sztokholm, gminą Jarfalla i operatorem Nobina.

"Technologia rozwinęła się na tyle, że możemy podjąć praktyczne próby na drogach publicznych. Będzie to jeden z pierwszych programów testów autobusów autonomicznych tej wielkości w Europie. Projekt dostarczy wielu przydatnych danych przed uruchomieniem produkcji autobusów tego typu w pełnej skali" - podkreśliła wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Scania AB Karin Radstrom.

Dwa elektryczne autobusy Scania Citywide LF połączą z najbliższą stacją metra osiedla w Barkaby, znajdujące się ok. 20 km od centrum Sztokholmu. Niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów mogą przewieźć 80 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Będą poruszać się po 5-kilometrowej trasie, na której wyznaczono cztery przystanki.

Na początku autobusy będą pokonywać autonomicznie odcinek o długości około kilometra. Przewiduje się, że w drugim etapie prób będzie z nich korzystać 300 osób dziennie. Przedstawiciele Scania i Nobina będą wspólnie zarządzać ruchem i systemami sterowania autonomicznych autobusów.

Testy praktyczne ruszą w 2020 r. W ich trakcie będą gromadzone dane, dotyczące np. średniej prędkości, dyspozycyjności, punktualności oraz reakcji na nieprawidłowości. Sprawdzany będzie również poziom satysfakcji pasażerów - podano w komunikacie.

"W Nobina jesteśmy mocno zaangażowani w działania, które, jak uważamy, staną się ważną częścią transportu publicznego przyszłości. Testy pozwolą nam na zebranie doświadczeń w zakresie praktycznej, codziennej eksploatacji autobusów autonomicznych i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego. Wymagania dotyczące autonomicznych autobusów nie różnią się od tych stawianych wobec innych operacji transportowych. Dotyczą przede wszystkim niezawodności, bezpieczeństwa i dostępności" - podkreślił dyrektor generalny Nobina Szwecja Henrik Dagnas.

W Barkaby prowadzone są również inne innowacyjne projekty. Obejmują one pierwsze, elektryczne, autonomiczne autobusy poruszające się na regularnych liniach, infrastrukturę i pojazdy do szybkiej komunikacji autobusowej (BRT) oraz nowoczesne rozwiązania cyfrowe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!