XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Tachografy do 100 tys. mniejszych aut i busów

Tachografy do 100 tys. mniejszych aut i busów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Parlament Europejski zrobił kolejny krok w kierunku unifikacji unijnego rynku transportu drogowego. Dla polskich kierowców wykonujących przejazdy międzynarodowe oznacza to konieczność montowania tachografów nawet w mniejszych pojazdach, poniżej 3,5 tony.

  • Samochody o DMC powyżej 2,4 t będą musiały mieć elektroniczne tachografy.
  • Kierowca będzie musiał posiadać imienną kartę kierowcy, na której zapisywane będą wszystkie aktywności.
  • Nowe przepisy zwiększą poziom firmowej biurokracji.

Parlament postanowił rozszerzyć regulacje dotyczące czasu prowadzenia pojazdów, odbierania odpoczynków i przerw także na samochody o DMC (Dopuszczalnej Masie Całkowitej) przekraczającej 2,4 tony. Dotąd obowiązywały one tylko większe pojazdy, o DMC powyżej 3-5 tony. W praktyce oznacza to konieczność zamontowania elektronicznych tachografów w każdym tej wielkości samochodzie wykonującym przewozy międzynarodowe.

W każdym pojeździe będzie musiał być zamontowany tachograf cyfrowy, a kierowca będzie musiał posiadać imienną kartę kierowcy, na której zapisywane będą wszystkie aktywności, takie jak czas prowadzenia pojazdu, innej pracy, dyspozycji i postoju.

Czytaj także: UE wprowadza tachografy 4.0.

- Regulacje dotyczące obowiązku instalowania tachografów zostały formalnie przegłosowane. Jeśli Rada Unii Europejskiej przyjmie Pakiet mobilności – tacho w busach stanie się rewolucją w międzynarodowych przewozach drogowych tak zwanymi małymi pojazdami – mówi Łukasz Włoch, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Włoch zwraca uwagę, że już teraz, jeżdżąc na Zachód, polscy kierowcy busów powinni pamiętać, że w wielu państwach europejskich przepisy o czasie pracy kierowcy są dużo bardziej restrykcyjne i bezwzględnie egzekwowane, w tym również oczywiście dla pojazdów poniżej 3,5 ton.

- We Francji na przykład zgodnie z niedawną aktualizacją wytycznych w przepisach o godzinach pracy – wszyscy kierowcy (w tym zagraniczni) zobowiązani się do zapisywania przepracowanych godzin i odpoczynków w Książce Kontroli (Livert individuel de contrôle), ale może być to również inny dokument potwierdzający czas pracy. Za ich brak grożą wysokie kary – od 90 do nawet 750 euro – mówi Łukasz Włoch.

Według OCRK wprowadzane wymogi związane z tachografami w pojazdach poniżej 3,5 t mają rozwiązać budzące wątpliwości kwestie rozliczania pracy kierowców busów i przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Kierowcy busów będą mogli pracować według jednolitych standardów, eliminujących ewentualne nadużycia, co korzystnie ma wpłynąć na stymulację odczuwającego braki kadrowe rynku pracy w sektorze TSL.

- Problem jest poważny, bo może chodzić nawet o 100 tysięcy pojazdów. Pojawia się tutaj przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa na drodze, ale ma także wymiar socjalny, tj. kadrowy i płacowy, ponieważ brak rejestratora znacząco utrudnia obliczanie stawek godzinowych oraz rozliczanie czasu odpoczynku – mówi Łukasz Włoch.

Na pewno nowe przepisy zwiększą poziom firmowej biurokracji i zmuszą firmy do przechowywania znacznie większej ilości dokumentów.

Czytaj także: Uszczelnianie luk w transporcie drogowym

OCRK przypomina, że prace nad omawianymi zmianami trwają już od pewnego czasu i były dyskutowane m.in. podczas spotkań międzynarodowej konfederacji The Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE), gdzie najwięcej uwagi poświęcono obowiązkowi montowania tachografów w busach i pojazdach powyżej 2,4 tony, a także regulacjom odnoszącym się do odbierania odpoczynku przez kierowców. „Zarówno zmiany do rozporządzenia unijnego z 10 stycznia 2019 roku, o których mowa była już w rozporządzeniu 165/2014, czy ostatnie propozycje poprawek w rozporządzeniu 1072/2009 w zakresie wykonywania zawodu przewoźnika, były sygnałem zmian, które mają doprowadzić do sytuacji, kiedy rejestratory czasu pracy zostaną wprowadzone w pojazdach o masie poniżej 3,5 tony” – czytamy w informacji OCRK.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Tachografy do 100 tys. mniejszych aut i busów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!