Tak Chevy testował Malibu

Tak Chevy testował Malibu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przed światową premierą rynkową nowego modelu Malibu, inżynierowie Chevroleta przeprowadzili testy drogowe modelu na dystansie ponad miliona mil (1,6 mln km), które trwały blisko 22 miesiące i odbywały się na sześciu kontynentach.

Zakrojony na szeroką skalę program badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji pomógł w dopracowaniu właściwości jezdnych Malibu, a także w uzyskaniu odpowiednio wysokiego komfortu jazdy, jakości i niezawodności. Nowy Malibu będzie sprzedawany w niemal 100 krajach na sześciu kontynentach, co uczyni go pierwszym w pełni globalnym modelem Chevroleta z segmentu D.

- Najwięcej można dowiedzieć się o samochodzie spędzając w nim dużo czasu - właśnie takie było nasze założenie, mówi Mark Moussa, główny inżynier projektu. - W ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy, o każdej porze dnia, gdzieś na świecie Malibu odbywał jazdy testowe.

Testy na dystansie 1 mln mil rozpoczęto w I kwartale 2010 r. W programie wykorzystano ok. 170 samochodów w wersji przedprodukcyjnej, które przejeżdżały miesięcznie średnio ponad 45 450 mil (73 145 km). Jest to odpowiednik:
- 66,66 lat eksploatacji samochodu na dystansie 15 000 mil (24 140 km) rocznie,
- 201 podróży w obie strony pomiędzy Nowym Jorkiem a Los Angeles,
- dwóch wypraw na Księżyc i z powrotem.

Mimo, że program testów Chevroleta Malibu odzwierciedlał standardy GM obowiązujące podczas prac rozwojowych nad nowymi pojazdami, globalny zasięg nowego modelu wymusił wprowadzenie dodatkowych procedur. Zbudowano więcej prototypów, niż w przypadku aut przeznaczonych tylko na jeden rynek i w ten sposób uzyskano 13 kombinacji silnikowych i liczne pakiety wyposażeniowe. Dzięki badaniom prowadzonym jednocześnie na wielu rynkach udało się w krótkim czasie osiągnąć siedmiocyfrowy wynik ogólnego przebiegu wszystkich pojazdów testowych.

Wczesne prototypy były budowane ręcznie przez koncern General Motors w USA i transportowane do poszczególnych lokalizacji na całym świecie. Samochody były testowane na torach testowych GM w całej Ameryce Północnej, a także na autostradach i lokalnych drogach USA, Kanady, Australii, Korei Południowej, Chin, Wielkiej Brytanii, Dubaju i Niemiec.

W wersjach przedprodukcyjnych Malibu zastosowano jednostki napędowe, zawieszenie i inne kluczowe podzespoły, które uzyskały zielone światło w kwestii dopuszczenia do produkcji. Testy Malibu odbywały się w najgorętsze letnie dni w Dolinie Śmierci w Kalifornii, gdzie badano wydajność układu klimatyzacji, a także w Górach Skalistych, gdzie pokonywano kręte drogi na dużych wysokościach. Kierowcy spędzali także dużo czasu za kierownicą testowych Malibu w ruchu ulicznym w Chicago i Seulu oraz przebyli setki kilometrów po drogach Północnej Karoliny, badając komfort siedzenia i inne aspekty ważne podczas długiej podróży.

- Oprócz oczywistych różnic pomiędzy tym samym produktem oferowanym na różnych rynkach, takich jak gama dostępnych jednostek napędowych, jest też wiele drobnych szczegółów, które należy wziąć pod uwagę podczas testów w rzeczywistych warunkach eksploatacji, powiedział Moussa. - Nawet tak niewielkie elementy, jak uchwyty na monety czy karty parkingowe różnią się na poszczególnych rynkach.Na przykład w Korei kierowcy często wykorzystują światła awaryjne, aby podziękować innym użytkownikom drogi, więc musieliśmy zapewnić zwiększoną trwałość tego przełącznika, dodaje Moussa. - Testowaliśmy zatem nie tyko najważniejsze podzespoły, ale także te małe i z pozoru nieistotne.

W Korei oraz innych azjatyckich krajach, w których występują ulewne deszcze w porze monsunowej, stosuje się głębokie wyżłobienia w nawierzchni drogi, aby odprowadzić nadmiar wody z asfaltu. Rozwiązanie to sprawdza się podczas sezonu deszczowego, jednak jazda samochodem po suchej i wyżłobionej nawierzchni generuje duży hałas w kabinie pasażerskiej.

- To bardzo trudny dźwięk do wyizolowania, a jego częstotliwość jest dość nieprzyjemna dla ludzkiego ucha, mówi Kara Gordon, inżynier ds. akustyki. - To jednak codzienność dla kierowców z tych rejonów, a ponieważ wydajność akustyczna pojazdu wpływa na ogólną ocenę poziomu komfortu musieliśmy dopilnować, aby auto płynnie tłumiło te nierówności.

Ostateczne prace nad dostrojeniem zawieszenia europejskiej wersji Chevroleta Malibu przeprowadzono w Niemczech. Testy odbywały się m.in. na terenie byłej bazy lotniczej, która dziś służy jako obiekt doświadczalny. W sumie Malibu pokonało ok. 3 000 km, aby uzyskać ustawienia zawieszenia dostosowane do europejskich dróg. Podczas pozostałych testów w Europie skupiono się na kalibracji silnika i przekładni oraz systemu nawigacji satelitarnej i radia.Podczas, gdy większość aut testowych pokonywała wiele kilometrów w rzeczywistych warunkach eksploatacji, inne prawie nie ruszały się z miejsca i były poddawane badaniom wpływu słonej wody lub umieszczane w specjalnych komorach symulujących wieloletnie działanie korozji czy jazdę w zimowych warunkach. Niektóre samochody były też parkowane w słońcu Arizony, aby sprawdzić odporność materiałów wykończeniowych na wysokie temperatury.

Podczas testów na dystansie 1 mln mil inżynierowie zlokalizowali kilka obszarów konstrukcji pojazdu, które wymagały uwagi. Zmieniono np. uszczelnienie stalowych elementów struktury nadwozia, co wpłynęło na akustykę we wnętrzu.

Chevrolet Malibu ósmej generacji będzie samochodem flagowym marki w wielu częściach świata, łącznie z Chinami, Koreą, Europą i Australią. W Europie Malibu oferowane będzie z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów oraz 2,4-litrową jednostką benzynową.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tak Chevy testował Malibu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!