XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Test zderzeniowy dla koncernów samochodowych

Test zderzeniowy dla koncernów samochodowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W najbliższym czasie Bruksela przedstawi projekt nowego prawa ograniczającego emisję dwutlenku węgla przez samochody. Lobbingowa batalia wkroczy w decydującą fazę - pisze Gazeta Wyborcza.

Według GW, nowe unijne rozporządzenie wpłynie na ceny samochodów sprzedawanych w Europie. Ich producenci będą bowiem musieli wprowadzić zmiany technologiczne porównywalne z tym, co się stało w latach 90., gdy we Wspólnocie Europejskiej wprowadzono normy emisji spalin "Euro".

Nowe przepisy mają ograniczyć emisję CO2 przez samochody, by w ten sposób przyczynić się do ogólnej redukcji emisji tego gazu do atmosfery. W Europie samochody osobowe odpowiadają za 12 proc. emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla. Bruksela chce, by od 2012 r. nowe auta emitowały średnio 130 g na kilometr.

Lobbingowe manewry toczą się o to, w jaki sposób liczyć uśrednione wartości. I jak duże ustępstwa powinno się zrobić dla samochodów dużych, które emitują więcej CO2. Lobbyści spierają się też o kary, jakie w przyszłości będą nakładane na tych producentów samochodowych, którzy produkują modele zbyt paliwożerne.

Zdaniem gazety spór jest tak silny, że europejski przemysł motoryzacyjny (750 mld euro rocznych obrotów) rozpękł się niemal na pół. - Po jednej stronie stanęły koncerny francuskie i włoskie, po drugiej niemieckie - tłumaczy Jorge Chatzimarkakis, niemiecki eurodeputowany zaangażowany w dyskusję o rozporządzeniu.

Włosi i Francuzi chcą, żeby wyjątków było jak najmniej - duże, ciężkie samochody miałyby tylko nieznacznie przekraczać limit 130 g/km. Większe odstępstwa od limitu byłyby karane grzywną - kilkadziesiąt euro za każdy gram CO2 ponad limit.

BMW i Daimler proponują za to, żeby większy ciężar samochodu automatycznie uprawniał do sporo większej emisji CO2. Niemcy jak ognia boją się "sztywnego" limitu 130 g/km, bo koszty dostosowania do niego półtoratonowego auta to co najmniej 1-4 tys. euro.

GW informuje, że w spór zaangażowały się rządy w Paryżu i Berlinie, a treść rozporządzenia skłóciła dwóch znanych unijnych komisarzy - Greka Stavrosa Dimasa odpowiedzialnego za ochronę środowiska i Niemca Güntera Verheugena nadzorującego przemysł.

- Będzie kompromis. Jeżeli Niemcy proponowali odchylenie 30-40 proc., a Francuzi 90 proc., to Komisja zaproponuje 60 proc. I grzywnę w wysokości 30-90 euro za każdy nadmierny gram - mówi niemiecki eurodeputowany, cytowany przez dziennik.

Gazeta przypomina również, że lwia część polskiej produkcji trafia na rynek Unii. Przedstawiciele polskich firm motoryzacyjnych wolą jednak na razie nie mówić o potencjalnych konsekwencjach nowych przepisów. - Za wcześnie na takie wnioski, bo jeszcze nie znamy ostatecznego tekstu rozporządzenia - mówi Wojciech Osoś z GM Polska.

Firmy są bardzo ostrożne w ujawnianiu swoich oczekiwań. - Nie jestem upoważniony, żeby się wypowiadać o polityce koncernu - zasłania się Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Test zderzeniowy dla koncernów samochodowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!