PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Test zderzeniowy dla koncernów samochodowych

Autor: Gazeta Wyborcza
16-12-2007 20:28

W najbliższym czasie Bruksela przedstawi projekt nowego prawa ograniczającego emisję dwutlenku węgla przez samochody. Lobbingowa batalia wkroczy w decydującą fazę - pisze Gazeta Wyborcza.

Według GW, nowe unijne rozporządzenie wpłynie na ceny samochodów sprzedawanych w Europie. Ich producenci będą bowiem musieli wprowadzić zmiany technologiczne porównywalne z tym, co się stało w latach 90., gdy we Wspólnocie Europejskiej wprowadzono normy emisji spalin "Euro".
Nowe przepisy mają ograniczyć emisję CO2 przez samochody, by w ten sposób przyczynić się do ogólnej redukcji emisji tego gazu do atmosfery. W Europie samochody osobowe odpowiadają za 12 proc. emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla. Bruksela chce, by od 2012 r. nowe auta emitowały średnio 130 g na kilometr.

Lobbingowe manewry toczą się o to, w jaki sposób liczyć uśrednione wartości. I jak duże ustępstwa powinno się zrobić dla samochodów dużych, które emitują więcej CO2. Lobbyści spierają się też o kary, jakie w przyszłości będą nakładane na tych producentów samochodowych, którzy produkują modele zbyt paliwożerne.

Zdaniem gazety spór jest tak silny, że europejski przemysł motoryzacyjny (750 mld euro rocznych obrotów) rozpękł się niemal na pół. - Po jednej stronie stanęły koncerny francuskie i włoskie, po drugiej niemieckie - tłumaczy Jorge Chatzimarkakis, niemiecki eurodeputowany zaangażowany w dyskusję o rozporządzeniu.

Włosi i Francuzi chcą, żeby wyjątków było jak najmniej - duże, ciężkie samochody miałyby tylko nieznacznie przekraczać limit 130 g/km. Większe odstępstwa od limitu byłyby karane grzywną - kilkadziesiąt euro za każdy gram CO2 ponad limit.

BMW i Daimler proponują za to, żeby większy ciężar samochodu automatycznie uprawniał do sporo większej emisji CO2. Niemcy jak ognia boją się "sztywnego" limitu 130 g/km, bo koszty dostosowania do niego półtoratonowego auta to co najmniej 1-4 tys. euro.

GW informuje, że w spór zaangażowały się rządy w Paryżu i Berlinie, a treść rozporządzenia skłóciła dwóch znanych unijnych komisarzy - Greka Stavrosa Dimasa odpowiedzialnego za ochronę środowiska i Niemca Güntera Verheugena nadzorującego przemysł.

- Będzie kompromis. Jeżeli Niemcy proponowali odchylenie 30-40 proc., a Francuzi 90 proc., to Komisja zaproponuje 60 proc. I grzywnę w wysokości 30-90 euro za każdy nadmierny gram - mówi niemiecki eurodeputowany, cytowany przez dziennik.

Gazeta przypomina również, że lwia część polskiej produkcji trafia na rynek Unii. Przedstawiciele polskich firm motoryzacyjnych wolą jednak na razie nie mówić o potencjalnych konsekwencjach nowych przepisów. - Za wcześnie na takie wnioski, bo jeszcze nie znamy ostatecznego tekstu rozporządzenia - mówi Wojciech Osoś z GM Polska.

Firmy są bardzo ostrożne w ujawnianiu swoich oczekiwań. - Nie jestem upoważniony, żeby się wypowiadać o polityce koncernu - zasłania się Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 873 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.