PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Toyota, Honda i inni sporo stracą na sprzedaży aut

Autor: Gazeta Wyborcza
22-12-2008 21:19

Prawie 1,7 mld USD straci Toyota na sprzedaży aut w obecnym roku obrotowym. To pierwsza operacyjna strata japońskiego giganta od 68 lat.

- Kryzys, z jakim musimy się zmierzyć, nie ma precedensu - żalił się prezes Toyoty Katsuaki Watanabe na konferencji prasowej w Tokio. Japoński gigant przez lata budził respekt w branży wielkimi zyskami, przypomina "Gazeta Wyborcza". Teraz musi przełknąć gorycz porażki. W obecnym roku obrotowym, który kończy się w marcu 2009 r., Toyota będzie miała 1,7 mld dol. strat operacyjnych ze sprzedaży aut - zapowiedział Watanabe.
To pierwsza strata Toyoty od momentu, gdy koncern zaczął publikować wyniki finansowe. Nie będzie też kolejnego rekordu zysków netto. Do końca marca 2009 Toyota zarobi na czysto 0,5 mld USD - aż 11 razy mniej niż w poprzednim roku obrotowym. Początkowo koncern zapowiadał, że w tym roku zarobi na czysto 13,9 mld USD. W listopadzie prognozę obniżono do 6,1 mld USD.

Na wynikach japońskiego giganta odcisnęły się gwałtowny spadek sprzedaży aut na świecie i szybki wzrost wartości jena wobec dolara. Na podtrzymanie sprzedaży swoich aut koncern wyda 6,3 mld USD. Wahania kursów walutowy pozbawiły koncern 2,2 mld USD zysków.

Toyota zweryfikowała też plany sprzedaży. - Do końca grudnia sprzedamy 8,96 mln samochodów, o 4 proc. mniej niż przed rokiem - zapowiedział Watanabe. Tymczasem początkowo Toyota przewidywała, że w 2008 r. sprzeda 9,85 mln samochodów, pisze "GW". Rok temu zapowiadała, że w 2009 r. jako pierwsza firma na świecie w ciągu 12 miesięcy sprzeda ponad 10 mln aut. Teraz koncern w ogóle odmawia prognozowania sprzedaży. Prezes Watanabe zapowiedział za to, że swoim robotnikom Toyota zapewni "pomysły i pot", aby przetrwać trudny okres. Koncern już zaczął zaciskanie pasa - wstrzymano prace przy nowej fabryce w USA, odłożono budowę zakładów w Brazylii, Indiach i Chinach. Płace menedżerów zostały obcięte, a w Japonii pracę straci 3 tys. pracowników terminowych.

- Strata Toyoty, która reprezentuje Japonię, ma symbolicznie znaczenie - podkreśla Yasuaki Iwatomo, analityk firmy maklerskiej Okasan Securities, na którego powołuje się "Gazeta Wyborcza". Problemy mają też inni producenci aut z Kraju Kwitnącej Wiśni. Kilka dni temu Honda zapowiedziała, że w obecnym roku obrotowym zanotuje 2 mld USD zysku netto - o 2/3 mniej niż w dotychczasowej prognozie. Nissan zmniejszył plany o 16%, a Suzuki ogłosiło, że zwolni wszystkich pracowników na umowach terminowych, czyli ok. 800 osób.

Jeszcze gorzej mają robotnicy koncernów samochodowych w Korei. Tamtejszy producent aut Ssangyong nie ma pieniędzy na wypłatę pensji za grudzień.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.