XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Toyota i Fiat liderami w ograniczaniu emisji CO2

Toyota i Fiat liderami w ograniczaniu emisji CO2
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Japoński koncern Toyota i włoski Fiat są liderami w ograniczaniu emisji CO2 przez auta - wynika z opublikowanego w czwartek w Brukseli raportu stowarzyszenia "Transport and Environement" (T&E).

Zdaniem obrońców środowiska, oznacza to, że europejscy producenci samochodów są gotowi na osiągnięcie unijnych limitów emisji dwutlenku węgla, narzuconych w ramach walki z globalnym ociepleniem klimatu. Zdaniem ekologów, koncerny wyolbrzymiają koszty redukcji emisji, lobbując za poluzowaniem reguł UE w tej dziedzinie.

Według raportu, średnie emisje CO2 floty nowo produkowanych aut Fiata to 131 g/km, a Toyoty - 132 g/km. Inni producenci mają gorsze wyniki: PSA Peugeot-Citroen - 136 g/km, BMW - 151 g/km, Volkswagen - 153 g/km, a Daimler - 167 g/km.

W 2008 roku koncernom udało się wymóc przesunięcie w czasie wejścia w życie unijnego średniego celu emisji 130 g/km z 2012 do 2015 roku. Firmy twierdziły, że zmiany technologiczne będą zbyt kosztowne dla klientów i zagrażają konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Limit na rok 2020 wynosi 95 g/km. Według autorów raportu T&E, analogiczne cele dla samochodów dostawczych, będące obecnie przedmiotem prac legislacyjnych w UE, powinny zostać zaostrzone.

"Trzy lata temu przedstawiciele przemysłu samochodowego mówili, że nie mogą osiągnąć celów emisji CO2 przez auta na czas, a dziś osiągają je lata przed planowanym terminem. Teraz w tej samej branży mówi się, że limitów emisji CO2 przez samochody dostawcze nie sposób osiągnąć. Nadszedł moment sprawdzenia wiarygodności takich oświadczeń" - powiedział dyrektor T&E Jos Dings.

Według raportu, producenci samochodów odnotowali rekordowy spadek o 5,1 proc. emisji CO2 w ubiegłym roku. Zdaniem T&E to nie tylko wynik kryzysu finansowego, a także dotacji rządowych na nowe samochody, które wpłynęły na przesunięcie popytu konsumentów na tańsze, zazwyczaj mniejsze, a tym samym bardziej przyjazne dla środowiska auta.

"Ubiegłoroczna, znaczna poprawa efektywności zużycia paliwa nie była tylko jednorazowym przypadkiem, spowodowanym przez przejście na mniejsze samochody. Producenci wprowadzają kolejne technologie oszczędzające paliwo. Tak więc tendencja ograniczania emisji CO2 ma charakter strukturalny i będzie się utrzymywać, również gdy rynek powróci do normy. Regulacje dotyczące emisji CO2 zdają egzamin" - dodał Dings.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Toyota i Fiat liderami w ograniczaniu emisji CO2

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!