Toyota i Panasonic łącza siły w sprawie baterii samochodowych

Toyota i Panasonic łącza siły w sprawie baterii samochodowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Japońskie koncerny Toyota i Panasonic zakładają spółkę joint venture, która będzie zajmować się pracami badawczymi, produkcją i sprzedażą baterii samochodowych. Podmiot rozpocznie działalność do końca 2020 roku - podały firmy we wspólnym komunikacie.

  • Baterie mają być sprzedawane także innym firmom motoryzacyjnym.
  • Dzięki porozumieniu powstanie 3,5 tys. nowych miejsc pracy.
  • Panasonic produkuje już baterie samochodowe dla amerykańskiej Tesli.

Toyota w nowej spółce będzie mieć 51 proc. udziałów, a Panasonic 49 proc. Rozmowy na temat współpracy były prowadzone od 2017 roku. Jak podano w komunikacie ich produkty będą sprzedawane innym firmom motoryzacyjnym. Wspólnie mają opracować baterie kolejnej generacji - na elektrolit stały. Według projektantów zapewnią one większy zasięg i krótszy czas ładowania w porównaniu z obecnie stosowanymi akumulatorami litowo-jonowymi.

"Skupiając rozwój i produkcję w ramach Toyoty liczymy na opracowanie technologii niemożliwej do osiągnięcia dla jednej firmy" - mówił przedstawiciel Panasonica odpowiedzialny za rozwój baterii dla motoryzacji Takeshi Hitomi.

Panasonic wniesie do spółki m.in. sprzęt i pracowników z fabryk w Japonii i Chinach. Nowy podmiot ma w sumie zatrudniać 3,5 tys. osób z obu koncernów. Do tej pory firmy wspólnie inwestowały w rozwój baterii dla samochodów hybrydowych.

Panasonic produkuje baterie samochodowe dla amerykańskiej Tesli. Obecna strategia koncernu ogniskuje się wokół przemysłu motoryzacyjnego, który ma zapewnić mu dynamiczny rozwój. Natomiast Toyota zapowiada, że do 2030 roku chce sprzedać 1 mln samochodów elektrycznych i na ogniwa paliwowe.

Z niedawnego badania agencji Reutera wynika, że w ciągu pięciu do 10 lat firmy motoryzacyjne planują przeznaczyć 300 mld dolarów na rozwój technologii związanych z samochodami elektrycznymi. Jak podkreślono w opracowaniu inwestycje w elektromobilność są w dużej mierze napędzane przez poszczególne rządy, które w ten sposób chcą zmniejszać poziom emisji dwutlenku węgla. Wraz z rosnącymi nakładami rozwija się technologia, a co za tym idzie maleją koszty produkcji pojazdów elektrycznych, baterii, a rosną m.in. zasięgi aut, czyniąc je bardziej przystępnymi dla przeciętnego użytkownika.

Głównymi dostawcami baterii dla samochodów elektrycznych są firmy z Chin i Korei Południowej - zajmują one cztery z pięciu pierwszych miejsc w zestawieniu głównych producentów. Z badania Techno Systems Research w 2017 roku wynika, że na pierwszym miejscu był chiński Contemporary Amperex Technology z udziałem rynkowym rzędu 15,5 proc. Na drugim znalazł się Panasonic, do którego w ubiegłym roku należało 14,6 proc. rynku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Toyota i Panasonic łącza siły w sprawie baterii samochodowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!