PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport miejski bez spalin jest możliwy, ale wymaga zachęt

Autor: Portalsamorzadowy.pl (Łukasz Kuś)
15-04-2011 13:32
Transport miejski bez spalin jest możliwy, ale wymaga zachęt

foto.pktgdynia.pl

Komisja Europejska przygotowuje strategię transportową Unii na najbliższe 40 lat. Dużą rolę w jej realizacji przewidziano dla samorządów. Mogą skorzystać i nasze miasta.

Do 2050 r. z europejskich miast mają zniknąć autobusy i samochody napędzane silnikami spalinowymi. Komunikacja miejska oparta na pojazdach o napędzie elektrycznym, hybrydowym i wodorowym ma przejąć większość transportu pasażerskiego. Zwiększyć się ma liczba osób dojeżdżających do pracy na rowerze oraz poruszających się pieszo. Takie są pomysły Komisji Europejskiej na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych i poprawę jakości powietrza w miastach. Zwiększyć się ma także rola samorządów w opracowaniu polityki transportowej UE jak i państw członkowskich.
- Wielka część odpowiedzialności za komunikację miejską spoczywa na państwach członkowskich i to poszczególne miasta muszą zadecydować o odpowiednim zestawie środków lokomocji, jakiego potrzeba w ich regionie - czytamy w oświadczeniu Komisji Europejskiej.

Aby osiągnąć te cele, Komisja proponuje trzy formy działań samorządów. Po pierwsze miasta i regiony będą mogły opracować plany mobilności miejskiej. Samorządy, które je sporządzą mają otrzymywać dodatkowe wsparcie ze środków z funduszu spójności i programów regionalnych. Po drugie - KE chce wprowadzenia unijnych ram dla opłat za korzystanie z dróg miejskich oraz wdrożenia programów rozładowania zatorów komunikacyjnych. Po trzecie - samorządy będą mogły korzystać z wyników prac badawczych w ogólnounijnym programie badawczym, którego celem będzie zaprojektowanie nowych ekologicznych pojazdów miejskich.

Niektóre z proponowanych rozwiązań od kilku lat są już wprowadzane w zachodnioeuropejskich miastach. Na przykład opłaty za wjazd samochodem do centrum wprowadził w 2003 r. Londyn. Jak twierdzą eksperci, już dziś technicznie możliwe jest całkowite wyeliminowanie pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi z komunikacji miejskiej, jednak polskie samorządy będą potrzebowały wsparcia z zewnątrz, by zrealizować proponowany cel UE.

Czytaj też:http://motoryzacja.wnp.pl/autobusy-hybrydowe-na-razie-nieoplacalne,135324_1_0_0.html

- Ze względu na wysokie koszty jest to w Polsce projekt utopijny. W Niemczech, Francji, czy krajach Beneluksu rządy dofinansują ekologiczną komunikację miejską. W Polsce nie ma narzędzi prawnych ani finansowych, które zachęcałyby samorządy do inwestowania w pojazdy elektryczne lub hybrydowe. Wprowadzenie wzorem Niemiec tzw. "zielonych stref" i odpowiednie dofinansowanie z pewnością skłoniłoby samorządy do rezygnacji z autobusów napędzanych silnikami diesla - mówi Aleksander Kierecki, szef analizującej rynek transportowy firmy JMK.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.