Koalicja "Right to Repair - Prawo do Naprawy" (R2RC) kontynuuje działania związane z dostępem do pokładowych systemów telematycznych oraz konsekwencjami zamknięcia tych systemów dla uczestników rynku motoryzacyjnego: warsztatów niezależnych, dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych oraz całej gospodarki i kierowców.
Rzecz idzie kształt europejskich regulacji dotyczących systemów telematycznych stosowanych w samochodach. Jeżeli wygra koncepcja forsowana przez producentów aut, praktycznie zapewnią sobie oni monopol na usługi serwisowe przekonuje Koalicja R2RC.
Aby zagwarantować równe traktowanie wszystkich uczestników rynku, umożliwiające niezależnym operatorom i całemu segmentowi napraw i serwisowania świadczenia usług na tych samych warunkach, Koalicja i reprezentujące ją organizacje branży motoryzacyjnej wzywają do poparcia otwartej, ogólnodostępnej, ustandaryzowanej i bezpiecznej platformy pokładowej. Rozwiązanie to przewiduje pozostawienie standardowego złącza OBD obsługującego połączenia przewodowe. - Jest to propozycja, która bierze pod uwagę interesy wszystkich stron, zapewniając swobodne konkurowanie różnych podmiotów, gwarantując jednocześnie bezpieczeństwo systemów telematycznych, mówi prezes SDCM. I dalej: - Staramy się przekonać do tego pomysłu europejskie gremia decyzyjne. Nie jest to jednak proste, bowiem lobby producentów samochodów ma wielką siłę perswazji. Dlatego tak ważne jest mobilizowanie europejskiej, w tym również polskiej opinii publicznej, czytamy w komunikacie Stowarzyszenia.
źródło: SDCM