XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Trzeba wyprowadzić ciężarówki na prostą

Trzeba wyprowadzić ciężarówki na prostą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

MAN jest jednocześnie największym dostawcą ciężarówek w Polsce, i największym inwestorem jeśli chodzi o pojazdy użytkowe - są trzy fabryki: Kraków/Niepołomice, Starachowice i Poznań, gdzie oprócz produkcji autobusów funkcjonuje centrum finansowo-księgowe, obsługujące spółki praktycznie w całej Europie. - Nie widzę jakiegoś drastycznego załamania na rynku autobusów, natomiast rynek ciężarówkowy zawsze był "sinusoidalny", mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceprezes MAN Bus&Truck Polska Michał Luberadzki, przyrównując go do ogólnych cykli gospodarki. - Wiadomo, ciężarówki przewiozą tyle ile się wytworzy, dodał.

Ostatnie 2-3 lata były latami ogromnej koniunktury w segmencie. - Przyrosty były rzędu 30-40%, mówił prezes Luberadzki, dodając: - Niestety praktycznie od III kw.ub.r. cała branża zaczęła odczuwać znaczne spadki. Mowa tu o zmniejszeniu ilości nowych zamówień i - co gorsza - odwoływaniu tych już złożonych. To powoduje wzrost zapasów i poważny problem. - Jeśli spojrzeć historycznie, w sensie produkcji wszystkich marek, cofamy się do początku lat 90., mówił Luberadzki, zapewniając, że jest daleki od czarnowidztwa, mimo że problem jest poważny.

Przedstawiciel MAN'a w Polsce prognozuje, że - optymistycznie licząc - spadek rynku może sięgać 50%, podczas gdy ekonomiści podnoszą lament już przy 10-20%.

Jak zaradzić kryzysowi? "Poprawiając" go, zgodnie z zasadą: "Jak jest rynek to się produkuje". Stąd celowym byłoby odgórne wprowadzenie zachęt do ożywienia rynku również w zakresie pojazdów użytkowych np. poprzez ulgi podatkowe albo opłaty drogowe dostosowane do potrzeb ekologicznych, dla których odniesieniem byłyby parametry nowych pojazdów. - Być może to dałoby pewien impuls na rynku do ożywienia, bo w tej chwili wygląda jakby wszyscy czekali co będzie i nic się nie dzieje, powiedział prezes Luberadzki. Wg producentów ciężarówek przydatne byłyby działania stymulujące, w pewnym sensie analogiczne do tego co mogłoby się dziać na rynku pojazdów osobowych. Istotny byłby ukłon w stronę przedsiębiorców transportowych, których jest w kraju olbrzymia rzesza i którzy zatrudniają ogromną ilośc pracowników. Transportowcy są w kryzysie i ważne byłyby dla nich ulgi pozwalające na inwestycje. - Należy zauważyć, że mamy w kraju wysoki potencjał bardzo dobrych pracowników spośród których 4 tys. osób nie bardzo wie co ze sobą zrobić, powiedział Luberadzki . Stąd apel do rządu m.in. o możliwość wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trzeba wyprowadzić ciężarówki na prostą

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!