Tyska fabryka FCA wyprodukuje w tym roku ponad 267 tys. samochodów

Tyska fabryka FCA wyprodukuje w tym roku ponad 267 tys. samochodów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Fabryka koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Tychach wyprodukuje w tym roku ponad 267 tys. samochodów, wobec niespełna 263,5 tys. w roku ubiegłym. Wzrost produkcji to głównie zasługa rosnącej sprzedaży głównego modelu – Fiata 500 i spokrewnionego z nim Abartha 500.

"Pod względem wielkości produkcji rok 2018 będzie porównywany z ubiegłym. Charakterystyczne jest to, że w tym roku rynek żąda od nas więcej wersji typu abarth czy cabrio, których robimy obecnie naprawdę dużo" - powiedział dyrektor tyskiego zakładu Antoni Greń, oceniając wzrost zapotrzebowania na wersję abarth na blisko 40 proc. wobec średniego poziomu produkcji z lat ubiegłych.

W tym roku zakład w Tychach zamierza wyprodukować w sumie ok. 220 tys. egzemplarzy różnych wersji Fiata 500 i Abartha 500, wobec ponad 201,3 tys. przed rokiem. Zakładana na 2018 r. produkcja drugiego wytwarzanego w Tychach modelu - Lancii Ypsilon - wyniesie ok. 47 tys. egzemplarzy, wobec ponad 62 tys. przed rokiem. Dyrektor zapewnił, że Lancia będzie wytwarzana w Tychach także w przyszłym roku, choć wielkość przyszłej produkcji nie jest jeszcze znana.

Przedstawiciele FCA Poland liczą, że niebawem - na szczeblu kierownictwa międzynarodowego koncernu - ogłoszone zostaną plany rozwoju tyskiej fabryki, również w kontekście nowych modeli, jakie mogą być tu wytwarzane. "Wydaje się, że nadchodzi moment, w którym te decyzje zostaną podjęte. Jestem przekonana, że to będą dobre decyzje dla Tychów" - mówiła Henryka Bochniarz z rady nadzorczej FCA Poland.

Przedstawiciele kierownictwa grupy FCA w Polsce spotkali się w dziennikarzami przy okazji 21. Dnia Rodzinnego w tyskiej fabryce Fiata, podczas którego zakład odwiedzili pracownicy FCA i firm współpracujących z koncernem wraz ze swoimi rodzinami. Doroczny piknik na terenie fabryki przyciągnął w niedzielę ponad 15 tys. osób.

Jak mówiła Bochniarz, po przedwczesnej śmierci - w lipcu tego roku - wieloletniego dyrektora generalnego Grupy FCA Sergio Marchionne, obecnie wiele planów strategicznych koncernu podlega weryfikacji. Optymistyczne jest - jak oceniła - że Tychy są oceniane "jako jedna z absolutnie czołowych fabryk w koncernie". "Niezależnie od tego, co będzie się zmieniało, trudno sobie wyobrazić, żeby właśnie tutaj nie można było liczyć na perspektywy rozwoju - bo z punktu widzenia rozwoju całego koncernu jest to absolutnie konieczne" - dodała.

Według Bochniarz do końca września powinien być powołany nowy szef FCA na Europę, a kolejnym krokiem będzie potwierdzenie strategii rozwoju europejskich fabryk spółki. "Jestem przekonana, że Tychy będą miały w tej strategii bardzo istotną rolę" - podkreśliła.

W marcu br. Sergio Marchionne zapowiadał na nieodległą przyszłość ogłoszenie "poważnych planów" co do przyszłej produkcji fabryki FCA w Tychach. Z późniejszych informacji prasowych wynikało, że w Tychach mogłaby być wytwarzana np. "pięćsetka" z silnikiem elektrycznym; przedstawiciele zakładu nie komentowali wówczas tych doniesień.

"Tutaj jest zarówno kwestia elektromobilności, bo FCA będzie musiało zrobić duży skok w stosunku do innych koncernów, ale myślę, że też nowych modeli, które tutaj ewentualnie będą produkowane" - powiedziała w niedzielę Bochniarz, pytana czy tyska fabryka może rozwijać się w kierunku produkcji aut elektrycznych.

Według ogłaszanych wcześniej planów FCA, ponad 30 modeli tego koncernu ma być zelektryfikowanych - w przyszłości każdy model ma mieć również wersję elektryczną.

Członkini rady FCA Poland prosiła o cierpliwość w oczekiwaniu na decyzję dotyczącą nowego modelu dla zakładu w Tychach. "Mam nadzieję, że będziemy mogli wspólnie już niedługo mówić o tym, jakie są konkretne plany dotyczące rozwoju tej fabryki" - powiedziała.

Antoni Greń zapowiedział, że w drugiej połowie przyszłego roku do wytwarzanych w Tychach pojazdów montowane będą nowej generacji silniki GSE (global small engine), bardziej oszczędne i ekologiczne od dotychczasowych.

Tyska fabryka FCA zatrudnia obecnie ponad 2,4 tys. osób. Jak mówił dyrektor, obecny i przyszły rok są latami wzmożonych odejść pracowników na emerytury. W miejsce odchodzących przyjmowani są nowi pracownicy, zakłada automatyzuje także kolejne procesy produkcyjne. Ok. 140 osób FCA zatrudnia za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej; połowa z nich to pracownicy z Ukrainy. Obecny poziom zatrudnienia w zakładzie dyr. Greń uznał za stabilny.

Głównym modelem zakładu w Tychach pozostaje Fiat, wytwarzany tu od ponad 11 lat. W maju br. z linii produkcyjnej zjechał dwumilionowy egzemplarz tego popularnego na wielu rynkach auta, trafiającego do odbiorców w około 100 krajach świata. Tyski zakład jest jedną z dwóch fabryk FCA, gdzie wytwarzana jest popularna "pięćsetka" - drugą jest fabryka w Meksyku, gdzie powstają auta przeznaczone przede wszystkim na rynek amerykański.

Fiat 500, choć obecny na rynku już od 11 lat, wciąż cieszy się dużą popularnością. W ub. roku tyska fabryka zwiększyła produkcję Fiata 500 i spokrewnionego z nim Abartha 500 o ok. 4 proc.; "pięćsetek" wyprodukowano ok. 3 tys. więcej niż rok wcześniej, a Abarthów 500 ok. 4,5 tys. Między innymi dzięki temu udało się częściowo zrekompensować ubytek produkcji, spowodowany zaprzestaniem wytwarzania w Tychach Forda Ka, który powstawał tu przez osiem lat. 2018 r. okazał się kolejnym rokiem wzrostu produkcji Fiata 500 i Abartha.

Grupa FCA w Polsce liczy 16 spółek, ma 9 zakładów produkcyjnych. W ub. roku wygenerowała ok. 21,6 mld zł przychodów (w tym FCA Poland 14,4 mld zł). FCA należy do największych eksporterów w branży motoryzacyjnej, z eksportem o wartości ok. 15,4 mld zł rocznie.

Polskie spółki FCA są częścią światowego koncernu FiatChrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów. Grupa ma blisko 160 zakładów produkcyjnych i 87 ośrodków badawczo-rozwojowych w ponad 40 krajach; działa na ponad 140 rynkach, zatrudnia 231 tys. pracowników. W 2017 r. fabryki FCA dostarczyły na rynek 4,7 mln samochodów, przychody grupy netto wyniosły ok. 110,9 mld euro, a zysk wyniósł 3,5 mld euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!