Tyska fabryka FCA zwiększyła produkcję Fiata 500

Tyska fabryka FCA zwiększyła produkcję Fiata 500
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prawie o 4 proc. wzrosła w pierwszym półroczu br. produkcja Fiata 500 i spokrewnionego z nim modelu Abarth 500 w tyskim zakładzie Fiat Chrysler Automobiles (FCA) – wynika z danych firmy. To główny model wytwarzany w fabryce koncernu w Tychach już od 10 lat.

W najbliższy poniedziałek w zakładzie rozpocznie się trwająca ponad dwa tygodnie przerwa wakacyjna. Fabryka wznowi pracę 16 sierpnia. Zgodnie z układem zbiorowym pracy, wraz z wynagrodzeniem za czerwiec załoga otrzymuje też premię urlopową - w tym roku średnio ponad 2,1 tys. zł na jednego pracownika.

Tyska fabryka FCA, w której produkcji dominuje Fiat 500, w ubiegłym roku wyprodukowała w sumie blisko 273,8 tys. aut. Tegoroczne wyniki produkcyjne nie będą do końca porównywalne z zeszłorocznymi, ponieważ od wiosny ub. roku zakład nie wytwarza już Forda Ka, który przez osiem lat powstawał w Tychach na zlecenie koncernu Forda; w minionym roku wyprodukowano go ponad 12,6 tys.

Ubytek związany z zaprzestaniem produkcji Forda widać także po wynikach pierwszego półrocza br., kiedy z linii produkcyjnej tyskiej fabryki zjechało niespełna 153,7 tys. aut, wobec ponad 165,1 tys. w tym samym okresie przed rokiem (z czego niespełna 152,5 tys, modeli FCA). Ubytek związany z Fordem jedynie częściowo udało się zrekompensować wzrostem produkcji "pięćsetki" i Abartha 500.

"Biorąc pod uwagę zakończenie produkcji Forda w 2016 r., produkcja marek FCA w zakładzie w Tychach w pierwszym półroczu 2017 wzrosła" - wskazała we wtorek rzeczniczka FCA Beata Dziekanowska. Na cały 2017 r. firma prognozuje produkcję modeli FCA na poziomie porównywalnym z ubiegłorocznym, zastrzegając, że zależy to przede wszystkim od sytuacji rynkowej.

W pierwszym półroczu 2017 r. rynek okazał się przychylny dla modeli Fiat 500 i Abarth, których w Tychach wyprodukowano w sumie prawie 113,5 tys. egzemplarzy, wobec ponad 109,3 tys. w tym samym okresie rok wcześniej. Produkcja tych modeli była wyższa prawie o 4,2 tys. aut, czyli niespełna 4 proc. Wzrost dotyczył w większości Abartha 500.

Wytwarzany od dziesięciu lat Fiat 500 to główny model produkowany w tyskiej fabryce - w ub. roku z linii produkcyjnych zjechało ponad 193,7 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym ponad 17,8 tys. Abartha 500. Ogółem w Tychach powstało dotąd prawie 1,8 mln egzemplarzy "pięćsetki" - dwumilionowy egzemplarz spodziewany jest w przyszłym roku.

Wytwarzany obecnie Fiat 500 to następca popularnej we Włoszech "pięćsetki", której produkcja ruszyła w 1957 r. Na przełomie czerwca i lipca Włosi świętowali 60. urodziny kultowego "małego, wielkiego samochodu", który w swojej długiej historii zgromadził liczne nagrody i pobił rozmaite rekordy - w sumie wyprodukowano wówczas 4 mln aut tego modelu. Wraz z 2 mln egzemplarzy obecnego Fiata 500 (oprócz Tychów model wytwarza też fabryka w Meksyku), daje to 6 mln aut sprzedanych na przestrzeni 60 lat.

W obecnej formie Fiat 500 jest wytwarzany od 10 lat. Trafia do stu krajów. Jest wiodącą marką wśród samochodów miejskich w Europie i liderem sprzedaży na ośmiu rynkach; w kolejnych sześciu krajach jest w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się aut tego typu. Ok. 20 proc. Fiatów 500 kupują Włosi, pozostała część trafia na rynki innych krajów.

Inny wytwarzany w Tychach model - Lancia Ypsilon - zanotował w pierwszym półroczu br. spadek produkcji o blisko 3 tys. egzemplarzy. Z linii produkcyjnej zjechało do końca czerwca 40,2 tys. aut tego modelu, wobec niespełna 43,2 tys. przed rokiem.

FCA Poland zatrudnia w Tychach ok. 3 tys. pracowników. Kilkakrotnie więcej pracuje w firmach kooperujących z tyską fabryką. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce. Należy do światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów.

FCA podsumował też sprzedaż samochodów osobowych marki Fiat na polskim rynku w pierwszym półroczu br. - w odniesieniu do półrocza 2016 r. wzrosła ona o 72 proc. (do ponad 7,3 tys. aut), a udział w krajowym rynku wzrósł z 2,1 do 3,1 proc. Wzrost wynika ze sprzedaży modelu Tipo - w maju znalazł się on na pierwszym miejscu zestawienia najchętniej wybieranych aut w segmencie klientów indywidualnych. Tipo to obecnie 60 proc. sprzedaży aut Fiata w Polsce.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tyska fabryka FCA zwiększyła produkcję Fiata 500

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!