Autobus można spotkać na trasach z Tychów do Katowic lub Mikołowa. Testowały go już m.in. Kraków, Warszawa, Gdańsk, Radom... To jedyny egzemplarz testowy Solarisa Urbino 18 hybrid, który swoją premierę miał w roku 2006 na targach w Hanowerze jako pierwszy europejski autobus hybrydowy.
Jego jedyną wadą jest cena. Kosztuje 1,5 mln zł, czyli ok. 50% więcej niż tradycyjny miejski autobus przegubowy. W całej Europie jest ich w tej chwili 10. Siedem mają Niemcy, po jednym - Francuzi, Szwajcarzy i ... Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.
Skoro autobus jest taki ekologiczny i mógłby wpłynąć na poprawę jakości powietrza w miastach, zwłaszcza śląskich, to może Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska mógłby dotować zakupy takich pojazdów?
- Niestety, nie w tym roku - mówi wprost Łukasz Frydel z zespołu ochrony atmosfery WFOŚ w Katowicach. - Do końca roku nie ma dofinansowania do zakupów autobusów. Takie dotacje, skończyły się w 2005 r., ale już w przyszłym roku prawdopodobnie do nich wrócimy. Wszystko zależy od rady nadzorczej. Już w czerwcu zostanie jej przedstawiona lista przedsięwzięć priorytetowych, na której będzie właśnie wspomaganie miast w zakupie autobusów przyjaznych środowisku. Przed wakacjami wszystko będzie wiadomo.