UE chce bezpieczniejszych i czystszych samochodów

UE chce bezpieczniejszych i czystszych samochodów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Aby poprawić bezpieczeństwo na drogach, Komisja Europejska proponuje wprowadzenie od 2012 r. systemu ESP we wszystkich nowych pojazdach. Ponadto samochody ciężarowe mają być wyposażone w zaawansowany system hamowania oraz ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

Równocześnie Komisja proponuje obowiązkowe wprowadzenie w 2012 r. opon o niskich oporach toczenia, co przyczyni się do oszczędności paliwa, ograniczenia emisji CO2 i zmniejszenia poziomu hałasu.

Komisja proponuje wprowadzenie następujących wymogów w zakresie bezpieczeństwa:
- obowiązek stosowania systemu elektronicznej kontroli stabilności ESC (ESP) w nowych samochodach osobowych i pojazdach dostawczych, wprowadzanych na rynek od 2012 r. Wszystkie nowe samochody powinny być wyposażone w ten system od 2014 r. Powszechne stosowanie ESC przyczyni się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków, jak również zmniejszy zatory w ruchu drogowym spowodowane wypadkami z udziałem dużych pojazdów;
- zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) w pojazdach ciężarowych, który za pośrednictwem czujników powiadamia kierowcę o zbliżaniu się do jadącego przed nim pojazdu, a w niektórych przypadkach uruchamia hamowanie awaryjne, zapobiegając kolizji lub ograniczając jej konsekwencje (od 2013 r.);
- system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW) w pojazdach ciężarowych ostrzega kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu, spowodowanym najczęściej nieuwagą kierującego (od 2013 r.).

Ponadto Komisja zaproponowała w październiku 2007 r. wyposażenie samochodów osobowych w system wspomagania hamulców (BAS) od 2009 r. Zastosowanie BAS znacznie skraca drogę hamowania pojazdu w przypadku nagłego naciśnięcia na hamulec, co pozwala uniknąć zderzenia z pieszym lub przynajmniej zmniejszyć prędkość podczas takiego zderzenia.

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), ma być obowiązkowy od 2012 r.. Układ ten ostrzega kierowcę o spadku ciśnienia w oponie poniżej optymalnej wartości.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UE chce bezpieczniejszych i czystszych samochodów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!