PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UE proponuje ograniczenie emisji CO2 przez samochody dostawcze

Autor: PAP
28-10-2009 18:58
UE proponuje ograniczenie emisji CO2 przez samochody dostawcze

Po samochodach osobowych, Komisja Europejska zaproponowała w środę ograniczenie emisji CO2 także przez samochody dostawcze - do roku 2016 ich producenci będą musieli stopniowo zejść do pułapu 175 g/km, pod groźbą kar finansowych.

Dodatkowo KE wyznaczyła ambitny cel redukcji do roku 2020 - w wysokości 135 g/km.
"To propozycje dobre dla konsumentów, producentów i dla środowiska" - zachwalał na konferencji prasowej unijny komisarz ds. środowiska Stawros Dimas.

Limity emisji mają być ustalone w zależności od wagi pojazdów tak, by cała ich trafiająca na rynek produkcja osiągnęła średnią emisję w wysokości 175 g/km w 2016 r. Producenci będą mieli czas na dostosowanie się: w 2014 r. do obliczania średniej brane będzie pod uwagę 75 proc. nowo rejestrowanych aut, zaś w 2015 - 80 proc. Stało się tak pod naciskiem producentów aut, wspieranych oficjalnie przez Francję, Włochy i Niemcy, domagające się odłożenia wejścia w czasie nowych norm "z powodu trudnej sytuacji sektora", dotkniętego kryzysem.

Unijna regulacja dotyczy średniej, co oznacza, że producenci będą mogli nadal sprzedawać auta emitujące więcej CO2, pod warunkiem, że będą to równoważyć produkcją pojazdów emitujących poniżej limitów. Jeśli "średnio" je przekroczą, zapłacą kary: 5 euro za pierwszy niedozwolony gram, 15 euro za drugi, 25 euro za trzeci i 120 euro za każdy kolejny gram CO2 powyżej limitu. Od 2019 r. kara w wysokości 120 euro ma obowiązywać od pierwszego grama nadwyżki.

Propozycja dotyczy samochodów lekkich, czyli o masie do 2 tys. 610 kg, co obejmuje pojazdy użytkowe i dostawcze, w tym popularne auta o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. KE przewidziała jednak szereg wyjątków dla aut specjalistycznych, a także producentów, którzy nie wypuszczają na rynek więcej niż 22 tys. samochodów rocznie (np. Land Rover). W ostatniej chwili z propozycji wyłączone zostały mikrobusy.

Przeciętnie obecnie produkowane auta tego rodzaju emitują średnio 203 g/km, ale między poszczególnymi koncernami występują duże różnice: auta japońskie emitują powyżej 230 g/km, Daimler nawet powyżej 240, zaś najbardziej przyjazne są auta produkcji włoskiej lub francuskiej: 180-195 g/km.

Propozycja KE wpisuje się w walkę UE ze zmianami klimatycznymi i służy realizacji przyjętego w zeszłym roku pakietu klimatyczno-energetycznego, który ma zapewnić, że emisje CO2 w UE spadną o 20 proc. do 2020 r. Do jej wejścia w życie potrzebna będzie zgoda państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego. W grudniu zeszłego roku w UE zapadła zgoda, by producenci samochodów osobowych stopniowo ograniczyli emisję C02 swoich aut do 130 g/km z obecnych 158 g/km. Na skutek oporu niemieckich, francuskich i włoskich producentów aut, także ta redukcja będzie stopniowa: obejmie w 2012 roku tylko 65 proc. nowo produkowanych samochodów, zaś wszystkie dopiero w 2015 r.

Ogółem transport drogowy odpowiada za 20 proc. całej emisji CO2 w UE.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.