XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UE: spór o pomoc dla motoryzacji

UE: spór o pomoc dla motoryzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska była jednym z głównych kandydatów wśród państw, w których Peugeot-Citroen (PSA) zamierzał do 2011 r. zainwestować 300 mln euro w budowę fabryki małych silników. Od kilku miesięcy o projekcie ucichło, a plan prezydenta Francji Nicolasa Sarkozy'ego może całkowicie przekreślić szanse Polski na tą inwestycję.

Prezydent Sarkozy zapowiedział ponad 9 mld euro rządowej pomocy dla francuskich firm motoryzacyjnych. Koncerny PSA i Renault dostaną po 3 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na konstrukcję nowych aut. Banki tych koncernów dostaną też w sumie po 1 mld euro na kredytowanie zakupów aut przez Francuzów. Producent ciężarówek Renault Trucks otrzyma 0,5 mld euro pomocy, a producenci części samochodowych - 0,6 mld euro. W zamian koncerny zobowiązały się, że przez 5 lat nie zamkną fabryk - ale tylko we Francji. Mogą za to zwalniać personel w innych państwach UE, pisze "Gazeta Wyborcza".

To już trzeci od pół roku pakiet pomocy, jaki koncerny samochodowe dostają od Sarkozy'ego. We wrześniu zeszłego roku prezydent Francji obiecał koncernom 400 mln euro na konstrukcję "zielonych" aut, a w grudniu dorzucił 1,5 mld euro w pakiecie. W grudniu Paryż przyznał - podwojoną wczoraj - pomoc dla banków Renault i PSA oraz producentów części samochodowych, a także ponad 200 mln euro na ulgi w podatkach dla kierowców, którzy kupując nowe auto, oddają na złom stary pojazd.

Najnowszy pakiet pomocy dla Renault i PSA wywołał burzę w UE z powodu protekcjonistycznych warunków. - Budowa fabryki Renault w Indiach, by sprzedawać auta Hindusom, jest usprawiedliwiona. Ale nie da się usprawiedliwić, jeśli koncern, którego nazwy nie wymienię, buduje fabrykę w Czechach, aby sprzedawać auta Francuzom - mówił Sarkozy. Sugerował, że dzięki temu koncerny mogłyby przenieść do Francji produkcję z innych państw.

W Czechach, gdzie małolitrażowe auta produkują wspólnie PSA i Toyota zawrzało. - Prezydent Francji chce chronić interesy swojego kraju, a ja jako premier Czech i prezydent UE będę chronić zasadę: "Każdego dotyczą takie same prawa". Wykorzystywanie kryzysu finansowego, aby wprowadzać takie formy protekcjonizmu, może spowolnić odrodzenie gospodarki Europy, a nawet zagrozić jej - mówił Mirek Topolanek, premier Czech przewodzących teraz UE. Wczoraj w wywiadzie dla dziennika "Hospodarske Noviny" Topolanek uznał, że słowa Sarkozy'ego zagrażają ratyfikacji traktatu lizbońskiego. Oburzenia nie kryła też Słowacja, gdzie fabrykę aut ma PSA.

Na koniec lutego premier Czech postanowił zwołać nadzwyczajny szczyt UE, aby ocenić dotychczasowe działania antykryzysowe państw członkowskich. Topolanek nie krył, że to reakcja na działania Sarkozy'ego.

Komisarz Kroes podkreślała, że zgodne z prawem UE są ulgi podatkowe dla kierowców, którzy kupując nowe auta, oddają na złom stary pojazd. Ale i w tej sprawie nie ma w UE wspólnych reguł, tymczasem Praga chce, aby akcja wymiany starych aut na nowe objęła całą UE. - Czeska prezydencja zwróci się do KE o natychmiastowe przedstawienie propozycji, jak w skoordynowany sposób zachęcić do odnowy floty samochodów w Europie, korzystając z mechanizmów odzysku i recyklingu - "GW" cytuje w tym zakresie wicepremiera Czech Alexandra Vondrę.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UE: spór o pomoc dla motoryzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!