Kilka koncernów samochodowych może w przyszłym roku zapłacić do 10 mld euro kar za zbyt małą sprzedaż ekologicznych aut - ostrzega Europejska Agencja Środowiska
Unijni politycy zdecydowali, że przeciętny samochód sprzedawany w Europie przez koncern motoryzacyjny może z rury wydechowej wypuszczać maksymalnie 130 g C02/km. W 2012 r. ten przepis będzie dotyczyć 65 proc. aut sprzedawanych przez koncerny, a w 2015 r. - już wszystkich nowych samochodów. A koncern, który nie spełni normy, będzie płacić karę, zależną od liczby sprzedanych aut oraz skali odstępstwa od normy. A to uderzy w zyski koncernów, które nie przestrzegają przepisów i zmniejszy ich konkurencyjność.
Podobne przepisy od lat obowiązują w USA.
Europejska Agencja Środowiska (European Environment Agency, EEA) sprawdziła, jak ze sprzedażą ekologicznych aut koncerny samochodowe radziły sobie w 2010 r. Okazało się, że już w zeszłym roku 10 z 15 największych koncernów motoryzacyjnych w Europie spełniłoby normy, które zaczną obowiązywać od 2012 r. A z salonów tych 15 największych koncernów wyjeżdża 80 proc. aut kupowanych przez kierowców w UE.
Liderem w produkcji aut, które średnio emitują najmniej CO2, był Fiat - bo w ofercie tego koncernu przeważały małe, lekkie samochody. Drugie miejsce zajęła Toyota, a trzecie ex aequo - francuskie marki Peugeot i Citroen oraz Seat - hiszpański koncern z grupy Volkswagena.
Najbardziej odległe od spełnienia nowych ekostandardów były Dacia (rumuńska marka Renault), japońskie koncerny Mazda i Nissan, auta Chevrolet z koreańskich zakładów GM Daewoo oraz czeska Skoda i niemiecki Daimler, producent mercedesów.
- Koncernom, które od 2010 r. nie ograniczą emisji CO2 z nowych aut i w 2012 r. będą przekraczać normy, będą groziły grzywny wynoszące w sumie do 10 mld euro - oceniła EEA.
Jeszcze większy wysiłek czeka koncerny samochodowe, by spełnić nowe normy emisji CO2 w 2015 r. W zeszłym roku tylko Toyota była o włos, by spełnić tę unijną normę na połowę dekady. Bliski tego docelowego teraz unijnego celu był też francuski koncern Peugeot-Citroen. Ale większość koncernów samochodowych działających na rynku UE przez pięć lat musi zmniejszyć emisje ze swoich aut przeciętnie aż o 5 g C02/km - szacuje EEA. Jeszcze większy wysiłek czeka inżynierów Dacii, GM, Mazdy, Nissana i Volvo. W ciągu pięciu lat auta tych firm muszą ograniczyć emisje o ponad 14 g CO2/km.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: UE zacznie karać koncerny za nieekologiczne auta