11 grudnia br. ukraiński parlament przyjął do dalszych prac szereg projektów ustaw zawierających rozwiązania, które mają pomóc w przezwyciężeniu odnotowywanych obecnie problemów w gospodarce Ukrainy. Ze względu na fakt, że niektóre z proponowanych zapisów mają wyraźny protekcjonistyczny charakter, przyjęcie projektów oraz wejście ich w życie, może mieć poważne konsekwencje dla polskiego eksportu na Ukrainę.
Jak podaje Polska Izba Motoryzacji (PIM) w projektach tych przewiduje się, poprzez wniesienie zmian w innych aktach prawnych, ustanowienie określonych ulg i preferencji dla ukraińskich producentów środków transportu, w tym w szczególności: obniżenie podstawy opodatkowania dochodów firm produkujących środki transportu o wartość poniesionych przez nie nakładów inwestycyjnych na rozwój swojej działalności produkcyjnej (stosowne zmiany w ustawie "O opodatkowaniu dochodów przedsiębiorstw"); zwolnienie firm produkujących środki transportu z cła importowanych przez nie półfabrykatów i części zamiennych na potrzeby produkcji lub rozwoju potencjału produkcyjnego (stosowne zmiany w dekrecie Gabinetu Ministrów Ukrainy "O jednolitej taryfie celnej Ukrainy").
Co istotne w projekcie ustawy mowa jest o przedłużeniu terminu obowiązywania ustawy "O rozwoju przemysłu samochodowego Ukrainy", natomiast brak jest zapisów dot. przedłużenia terminów obowiązywania wprowadzonych tą ustawą ulg i preferencji - co może powodować niejasności co do obowiązywania i stosowania przewidzianych w w/w aktach prawnych ulg i preferencji dla producentów środków transportu.
W porjektach mowa jest też o propozycji tymczasowego wprowadzenia - do końca 2010 r. - zakazu udziału w odbywających się na Ukrainie postępowaniach przetargowych zagranicznych oferentów, chyba że dany towar, usługa czy praca nie jest możliwa do nabycia u ukraińskich podmiotów.
Z kolei w projekcie ustawy "O wniesieniu zmian do niektórych aktów prawnych Ukrainy w celu poprawy stanu bilansu płatniczego Ukrainy w związku ze światowym kryzysem finansowym" pojawiła się propozycja uzupełnienia ustawy "O taryfie celnej Ukrainy" o zapisy dające możliwość Gabinetowi Ministrów Ukrainy występowania - w sytuacji krytycznego stanu bilansu płatniczego Ukrainy - do Rady Najwyższej Ukrainy z propozycją ustanowienia dodatkowych ceł na import towarów na Ukrainę na okres 6 miesięcy (z możliwością przedłużenia obowiązywania tych ceł na kolejnych 6 miesięcy). Jest też propozycja wprowadzenia dodatkowych ceł w wysokości 12% na import wybranych towarów, w tym samochodów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ukraiński parlament ratuje gospodarkę. Czy kosztem polskiego eksportu?