PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ultramid BASF w sektorze motoryzacyjnym

Autor: plastech.pl
19-06-2009 22:17

Firma Continental wykorzystała tworzywo Ultramid koncernu BASF dla wyprodukowania nowej, zautomatyzowanej przekładni hi-tech.

Przekładnie z podwójnym sprzęgłem wykonane z tworzywa Ultramid należą w tej chwili do najbardziej innowacyjnych przekładni automatycznych w branży samochodowej. To samo odnosi się do jednostek sterowania nimi, które Continental systematycznie ulepszał przez ostatnich 5 lat, odkąd po raz pierwszy użyto ich w Volkswagenie. Obecnie wielu producentów aut stosuje seryjnie kolejną generację tej złożonej rodziny komponentów.
Wykonane z tworzyw sztucznych zintegrowane części układu sterowania do przekładni z podwójnym sprzęgłem w samochodach marki VW, Audi, Ford i BMW powstały z tworzywa o nazwie Ultramid A3WG6, czyli sprawdzonej rodziny poliamidów produkcji BASF. Materiał ten cechuje stabilność na wysokie temperatury, a także odporność na olej. W razie konieczności częśći z Ultramidu można również znakować laserem.

Układ sterowania napędem jest złożonym, kompaktowym komponentem mechatronicznym zainstalowanym bezpośrednio w skrzyni przekładni, a zatem w otoczeniu gorącego oleju przekładniowego.
Dlatego też głównym wymaganiem stawianym omawianej części z tworzywa sztucznego - w której muszą być bezpiecznie zintegrowane liczne czujniki, formowane przyrządy zespalające i różne struktury metalowe - jest odporność chemiczna na olej przekładniowy. Elementy z Ultramidu muszą znieść bez uszkodzenia krótkotrwały wzrost temperatury dochodzący nawet do 170 st. C. Dodatkową trudnością jest fakt, że oleje przekładniowe są znacznie bardziej agresywne oraz mniej znormalizowane niż oleje silnikowe.

Przekładnia z podwójnym sprzęgłem składa się z dwóch oddzielnych sprzęgieł, które sterują przypisanymi do nich biegami. Głównym zadaniem elektronicznej jednostki sterującej jest ustalenie biegu i przygotowanie do jego zmiany w zależności od szybkości jazdy poprzez włączenie jednego sprzęgła i wyłączenie drugiego. Przed zmianą biegu następny wybrany bieg "czeka" w gotowości w nieaktywnej części przekładni na moment rzeczywistego przełożenia. W ten sposób sam manewr zmiany przebiega płynie, bez przerwy w przenoszeniu napędu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 968 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 455 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.