XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Unia Europejska w 2020 roku wprowadzi nową normę emisji spalin

Unia Europejska w 2020 roku wprowadzi nową normę emisji spalin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Europejscy producenci motoryzacyjni tacy jak Renault czy Mercedes-Benz powinni liczyć się z wysokimi karami finansowymi jeśli nie dostosują się do wchodzących w życie od 2020 roku nowych unijnych norm emisji spalin - wynika z analizy firmy IHS Markit.

W dokumencie podkreślono, że jeśli koncerny przekroczą zaostrzone normy to mogą zostać ukarane kwotą około 14 mld euro. IHS Markit prognozuje, że tylko "sejsmiczna zmiana" w zapotrzebowaniu na zelektryfikowane pojazdy pozwoli uniknąć przekroczenia, wyznaczonych przez Unię Europejską, poziomów emisji.

Wcześniej analitycy Exane BNP Paribas wskazywali, że unijnymi karami najbardziej zagrożone są francuskie koncerny PSA Group i Renault. W ich przypadku sankcje bardzo poważnie odbiłyby się na zyskach, w związku z tym nie mogą sobie pozwolić na przekroczenie norm UE.

Jak zwraca uwagę agencja Bloombera, koncerny motoryzacyjne od lat wiedziały o planowanych przez UE zmianach. Mimo tego wiele z nich nadal nie zmniejszyło średniego poziomu emisji dwutlenku węgla swych flot. W 2017 roku po raz pierwszy od lat wzrósł poziom emisji tego gazu. Ma to związek z odchodzenie klientów od samochodów z silnikami Diesla, które charakteryzują się bardziej wydajnym zużyciem paliwa w porównaniu z pojazdami z napędami benzynowymi.

IHS Markit szacuje średni poziom emisji europejskich flot na poziomie 122,9 grama dwutlenku węgla na kilometr - to o 8 gramów więcej niż zakłada wyznaczony cel.

Czytaj także: E-samochody - problemem nie tylko infrastruktura, ale i sami kierowcy

Komisja Europejska przyjęła w maju 2018 roku dokument "Europa, która chroni: czyste powietrze dla wszystkich", w którym określiła środki, jakie państwa członkowskie mogą zastosować w celu zwalczania zanieczyszczenia powietrza. Opierają się na trzech głównych filarach: normach jakości powietrza, celach krajowych w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz normach emisji dla głównych źródeł zanieczyszczeń, np. z pojazdów, statków, sektora energii i przemysłu.

KE szacuje, że co roku z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza w UE umiera około 400 tys. osób, a cele dotyczące ograniczenia szkodliwych substancji w powietrzu ustanowione na lata 2005 i 2010 są nadal przekraczane w 23 z 28 krajów członkowskich.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Unia Europejska w 2020 roku wprowadzi nową normę emisji spalin

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!