XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Unia łagodniejsza ws. emisji CO2 w autach

Unia łagodniejsza ws. emisji CO2 w autach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kryzys motoryzacji uchronił koncerny przed przymusem sprzedaży "zielonych aut" już za 4 lata. Przedstawiciele rządów państw UE kończą uzgadniać przepisy, które zmuszą koncerny samochodowe do produkcji aut o niskiej emisję CO2, gazu odpowiedzialnego za groźne zmiany klimatyczne na świecie. Aby zdyscyplinować koncerny do konstrukcji czystszych pojazdów, UE chce karać koncerny za sprzedaż pojazdów emitujących więcej CO2 niż przewidują normy.

Początkowo Bruksela proponowała, aby od 2012 r. obniżyć emisję w nowych autach ze 158 do 130 g CO2 na 100 km, przypomina "Gazeta Wyborcza". Na tak radykalną zmianę nie zgadzały się Niemcy, bo uderzyłoby to w producentów Audi, BMW, Mercedesów i Porsche - luksusowych, dużych aut. Takie pojazdy zwykle zużywają dużo paliwa a więc i emitują dużo CO2, a w czasie obecnego kryzysu branży motoryzacyjnej większość państw UE nie chce obciążać koncernów dużymi kosztami konstrukcji "zielonych" aut. Wczoraj większość przedstawicieli rządów UE poparła kompromisowe rozwiązanie zaproponowane przez Francję - poinformował Reuters. W 2012 r. tylko 65% aut produkowanych przez poszczególne koncerny ma emitować 130 g CO2. Dopiero w 2015 r. wszystkie auta sprzedawane w UE ma obowiązywać ta norma emisji CO2. Za to potem koncerny będą musiały spełnić jeszcze bardziej ambitne wymogi - do 2020 r. emisje z nowych aut mają spaść do 95 g CO2 na 100 km, pisze "Gazeta Wyborcza".

Przedstawiciele rządów UE nie dogadali się jeszcze w sprawie kar za łamanie norm, choć wcześniej wydawało się, że główni producenci aut w Europie już uzgodnili tę kwestię. Niemcy, Francja i Wlk. Brytania akceptowały włoską propozycję, by kara wynosiła 5 euro za każdy 1 g CO2 ponad normę. Do negocjacji kar za przekroczenie emisji CO2 rządy państw UE mają wrócić po konsultacjach w europarlamencie. Bez jego zgody nowe przepisy nie wejdą w życie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Unia łagodniejsza ws. emisji CO2 w autach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!