Volkswagen: przez limity emisji CO2 ceny samochodów znacznie wzrosną

Volkswagen: przez limity emisji CO2 ceny samochodów znacznie wzrosną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W związku z zaostrzanymi limitami emisji CO2 w średnioterminowej perspektywie należy spodziewać się znacznego wzrostu cen samochodów - ostrzega niemiecki koncern Volkswagen. Podwyżki najbardziej dotkną dotychczas najtańsze pojazdy.

  • Volkswagen korzysta z różnych surowców, aby przeciwdziałać rosnącym kosztom. (...) Mimo tego nie da się całkowicie zniwelować wpływu jakie mają coraz droższe materiały - mówił szef sprzedaży VW Christian Dahlheim.
  • Jak wylicza agencja Bloomberga na producentów motoryzacyjnych negatywny wpływ wywiera m.in. konflikt handlowy Chin i USA, a także niepewność wokół Brexitu.
  • Dodatkowo firmy ponoszą wysokie koszty związane z rozwojem elektromobilności, nie mogą do tego liczyć na ich szybki zwrot.

Zdaniem niemieckiej firmy wpływ na taki stan rzeczy będą miały również rosnące wymogi dotyczące bezpieczeństwa.

"Volkswagen korzysta z różnych surowców, aby przeciwdziałać rosnącym kosztom. (...) Mimo tego nie da się całkowicie zniwelować wpływu jakie mają coraz droższe materiały" - mówił szef sprzedaży VW Christian Dahlheim.

Jak wylicza agencja Bloomberga na producentów motoryzacyjnych negatywny wpływ wywiera m.in. konflikt handlowy Chin i USA, a także niepewność wokół Brexitu. Dodatkowo firmy ponoszą wysokie koszty związane z rozwojem elektromobilności, nie mogą do tego liczyć na ich szybki zwrot.

Samochody elektryczne stanowią nadal ułamek rynku, a infrastruktura do ładowania jest w większości państw niewystarczająca. W 2018 roku VW sprzedał 100 tys. hybryd typu plug-in co stanowi mniej niż 1 proc. całości rejestracji.

"Wyzwania przed jakimi stajemy nie zmniejszą się biorąc pod uwagę niestabilną sytuację geopolityczną" - podkreślił Dahlheim w opublikowanym oświadczeniu. Zapewnił jednak, że pozycja firmy pozwoli przezwyciężyć trudności.

Szacuje się, że w 2018 roku liczba rejestracji samochodów Volkswagena wzrosła o 0,9 proc. do rekordowego poziomu 10,83 mln egzemplarzy. Tym samym niemiecki koncern ma szansę piąty rok z rzędu utrzymać pozycję światowego lidera pod względem sprzedaży.

W grudniu 2018 roku negocjatorzy PE i państw członkowskich Unii Europejskiej zawarli kompromis w sprawie nowych zaostrzonych celów emisji CO2 dla pojazdów. Do 2030 roku nowe samochody osobowe w UE będą musiały ograniczyć emisję CO2 o 37,5 proc., a samochody dostawcze o 31 proc. w porównaniu z 2021 rokiem.

To podniesienie poprzeczki ustawionej przez Komisję Europejską, która w listopadzie 2017 roku zaproponowała, by średni cel emisji CO2 nowych samochodów osobowych i dostawczych był mniejszy o 30 proc. w 2030 roku w porównaniu z rokiem 2021. Bardziej restrykcyjne normy emisji dwutlenku węgla w pojazdach mają pomóc UE w wypełnianiu zobowiązania wynikającego z porozumienia paryskiego.

Parlament Europejski w swoim stanowisku z października opowiedział się za 40-procentowym celem redukcji emisji CO2, natomiast państwa członkowskie, podzielone w tej sprawie, ostatecznie wypracowały kompromis przewidujący 35-procentowy cel redukcji. Za rozwiązaniami proponowanymi przez KE opowiadały się m.in. Niemcy, które mają bardzo silny przemysł samochodowy. Jednak część krajów, w tym państwa nordyckie i Francja, przeforsowały wyższe cele. Ostateczne polityczne uzgodnienie jest sporo wyższe niż początkowa propozycja KE.

Nowe prawo miało wielu przeciwników, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym. Europejscy producenci ostrzegali, że zbyt daleko idący cel będzie oznaczał utratę miejsc pracy. Ich argumenty nie przekonały jednak legislatorów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Volkswagen: przez limity emisji CO2 ceny samochodów znacznie wzrosną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!