Przeniesienie sporej części produkcji autobusów Volvo do Wrocławia może przyciągnąć do tego regionu kolejne inwestycje motoryzacyjne - uważają ekonomiści.
Opinię prezydenta Wrocławia podziela prof. Jan Rymarczyk z wrocławskiej Akademii Ekonomicznej, którego zdaniem Volvo jest bardzo znaczącą na świecie marką i dlatego rozwój wrocławskiej fabryki podniesie gospodarczo rangę regionu : - Decyzja taka jest sygnałem dla innych inwestorów, o sprzyjających warunkach do inwestycji. Oznacza to m.in. korzystną politykę władz, dobry system administracyjny oraz sprawną politykę samorządową. W dalszej perspektywie świadczy o stabilnej sytuacji regionu i jego dalszym rozwoju. A to wszystko może przyciągać kolejnych inwestorów, którzy przecież dodatkowo nie będą chcieli zostawiać wolnego pola konkurencji w postaci Volvo - powiedział Rymarczyk.
Jego zdaniem, Dolny Śląsk ma szansę stać się, liderem w branży motoryzacyjnej: - Atutem regionu jest na pewno lokalizacja w pobliżu granicy z Czechami, Słowacją i Niemcami. Ponadto już w tym momencie mamy sporo inwestycji motoryzacyjnych, jak np. Toyota czy Volkswagen. Region ma opinię dynamicznego i prężnego, a do tego jest dobrze promowany - mówi profesor.
Rozwój wrocławskiej fabryki będzie też oznaczać wiele bezpośrednich korzyści w krótszym terminie, w tym np. zwiększenie zatrudnienia, wzrost dochodów mieszkańców, a co za tym idzie, wzrost wpływów z podatków do budżetu samorządu. Jednak, jak podkreślił Rymarczyk, będzie to także szansa na poniesienie wykształcenia i kwalifikacji Dolnoślązaków, zatrudnionych w firmie.
Zdaniem ekonomisty cytowanego przez pb.pl, jednym z czynników, które mogły zaważyć na decyzji Volvo jest stosunkowo niski w Polsce, w porównaniu ze Skandynawią koszt pracy, przy jednocześnie względnie wysokich kwalifikacjach pracowników: - Należy jednak pamiętać, że takie przenoszenie produkcji może być też niebezpieczne. Jeśli np. koszty pracy wzrosną, produkcja może być przeniesiona dalej na Ukrainę, czy do Rosji - dodał.
Volvo, będące jednym z największych światowych producentów autobusów, ma w Europie cztery ich fabryki: dwie w Finlandii (w Turku i Tampere), w Szwecji (w Saeffle) oraz we Wrocławiu. Po zamknięciu fabryki w Tampere dwa pozostałe skandynawskie zakłady mają produkować pojazdy modelu 9700.
Volvo 8700, którego produkcja ma się skoncentrować we Wrocławiu, to tzw. autobus międzymiastowy, dostępny w wersji 2- lub 3-osiowej. Zdolności produkcyjne wrocławskiego zakładu są szacowane są na około 1000 autobusów rocznie.