PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W 2010 r. w Polsce sprzedano 333,5 tys. nowych aut osobowych

Autor: PAP
06-01-2011 07:57
W 2010 r. w Polsce sprzedano 333,5 tys. nowych aut osobowych

W ubiegłym roku dilerzy i producenci sprzedali w Polsce 333 tys. 552 samochody osobowe, także z homologacją ciężarową; to o 4,17 proc. więcej niż w roku 2009 - poinformował PAP instytut Samar, monitorujący rynek.

Natomiast z analizy wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w 2010 roku zarejestrowano w naszym kraju 315 tys. 139 nowych aut osobowych, o 15,95 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem.
Różnica między sprzedażą a rejestracją wynika z kilku przyczyn, m.in. z przesunięcia w czasie momentu rejestracji, rejestracji pojazdów w poprzednich miesiącach zadeklarowanych przez importerów jako sprzedane, "przesunięcia" zapasów z magazynu producenta na place dilerów oraz uwzględnienia aut przedsprzedażnych, które ostatecznie dotarły do klientów. W dalszym ciągu utrzymuje się też - chociaż w niewielkiej skali - zjawisko reeksportu.

Szczególnie wiele transakcji miało miejsce w ostatnim miesiącu ubiegłego roku. Producenci poinformowali o sprzedaży w grudniu ponad 35,9 tys. nowych aut osobowych, aż o 26,18 proc. więcej w porównaniu z grudniem poprzedniego roku. Podobnie było z rejestracjami. W ostatnim miesiącu ubiegłego roku zarejestrowano 42 tys. 609 nowych samochodów, o 47,40 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego wzrost liczby rejestracji w grudniu to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być dwa: zapowiedź zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku, oraz wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co może się wiązać z ewentualną podwyżką cen samochodów.

Jego zdaniem, w ub. r. osoby fizyczne, nabywające auto do prywatnych celów, wykazywały umiarkowane zainteresowanie kupnem, chociaż i tu w ostatnich miesiącach zapanowało pewne ożywienie. Rekompensowały to zakupy tzw. klientów instytucjonalnych. Ożywienie w tym segmencie rynku utrzymało się do końca roku, chociaż, z powodu gorączkowych zakupów, już w październiku pojawiły się kłopoty z realizacją tegorocznych zamówień.

Dotyczy to głównie aut z "kratką", czyli osobowych z homologacją ciężarową, dających możliwość pełnego odpisu VAT. W ciągu całego 2010 roku stanowiły one 30,78 proc. rynku. Najwięcej takich samochodów sprzedała Skoda, która zarejestrowała w Polsce 15 tys. 372 aut "z kratką", a dalej w kolejności: Ford - 9811 sztuk, Opel - 7688, Toyota - 6996 oraz Kia - 6242.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 087 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 512 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.