PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W ciągu 2 dekad samoprowadzące się samochody mogą stanowić 9 proc. rynku

Autor: PAP
02-01-2014 15:55
W ciągu 2 dekad samoprowadzące się samochody mogą stanowić 9 proc. rynku
Fot. Fotolia

Do 2035 r. liczba samoprowadzących się samochodów zbliży się w skali świata do 54 mln sztuk; za dwie dekady prawie co 10 samochód wyjeżdżający z fabryki ma móc poruszać się po ulicach bez kierowcy - przewidują analitycy z IHS Automotive.

Wizje samochodów, które radzą sobie na drodze bez człowieka, rozpalił na poważnie internetowy gigant Google. Od przystąpienia w 2010 r. do prac nad tzw. autonomicznymi samochodami jego inżynierom udało się dokonać znacznych postępów. Autonomiczne samochody wyposażone w sprzęt Google'a przejechały dotąd w testach ok. 800 tys. kilometrów.
Zgodnie z prognozą IHS w 2025 roku samoprowadzące się samochody będą stanowiły 0,2 proc. rynku (235 tys. sztuk rocznie). Jednak 10 lat później ma to być już 9,2 proc. (11,8 mln sztuk rocznie). Za 11 lat cena samochodu, który będzie wyposażony w sprzęt umożliwiający jazdę bez kierowcy, ma być wyższa o 7-10 tys. dol. od tradycyjnych modeli; w 2035 r. za dodatkowe wyposażenie trzeba będzie dopłacić już tylko 3 tys. dol.

Według przewidywań IHS większość takich samochodów będzie sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Europie Zachodniej i Japonii.

Współautor raportu "Wschodzące Technologie: Autonomiczne samochody - nie czy, ale kiedy" Egil Juliussen zwraca uwagę na korzyści dla społeczeństwa z rozwoju tego typu technologii. - Liczba wypadków z udziałem SDCs (self-driving cars - samoprowadzących się samochodów - PAP) spadnie praktycznie do zera - mówił podczas prezentacji raportu w Detroit.

Korporacje pracujące nad samochodami sterowanymi elektronicznie nie chcą się dzielić szczegółami swoich rozwiązań. Google wyposaża auta, które testuje, w lasery sprawdzające całe otoczenie samochodu. Zresztą takie systemy są montowane przez niektóre koncerny w ograniczonej formie już dziś. Niektóre z modeli BMW uniemożliwiają np. wjechanie w tył innego samochodu na autostradzie w razie zaśnięcia kierowcy. Czujniki, które skanują otoczenie, dostarczają do komputera sygnał o zbliżającej się przeszkodzie, a ten zwalnia auto.

Mało wskazuje na to, że autonomiczne samochody rozwiążą problem, który po zbyt hucznym sylwestrze mogło mieć wielu kierowców 1 stycznia. Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) przewiduje, że chcący prowadzić autonomiczne samochody będą musieli uzyskać specjalne prawo jazdy. Dodatkowo nawet te działające w pełni automatycznie auta w ruchu ulicznym będą musiały się znajdować pod stałą kontrolą człowieka, a to wyklucza możliwość jazdy nimi po trunkach z procentami.

W 2013 roku swój program bezobsługowych aut ogłosił Nissan. Japończycy mają zamiar wprowadzić na rynek pierwszy autonomiczny samochód w 2020 r. Inne koncerny również interesują się tą technologią, ale są bardziej ostrożne. General Motors uważa, że autonomiczne auta nie będą dostępne "w przewidywalnej przyszłości".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

589 915 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.