W lutym sprzedawano 1128 nowych aut dziennie

W lutym sprzedawano 1128 nowych aut dziennie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W lutym w polskich salonach sprzedawano 1128 nowych samochodów osobowych dziennie, o niemal 40 sztuk więcej niż w styczniu - podał instytut Samar.

Ogółem w ubiegłym miesiącu sprzedano w Polsce 28 192 nowe auta, o ponad 28 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Natomiast w ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku Polacy kupili 56 567 nowych aut, o 26,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jednocześnie - jak informuje Samar - w styczniu i lutym bieżącego roku sprowadzono do Polski z krajów Unii Europejskiej 155 278 samochodów, o niemal 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liczba ta była większa w stosunku do lutego ubiegłego roku o niemal 30 proc., a w porównaniu do stycznia tego roku o 19,7 proc.

Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, osiągnięty w ciągu pierwszych dwóch miesięcy rezultat sprzedaży nowych aut potwierdza, iż przyjęty w prognozie na cały 2008 rok 15-proc. wzrost jest nie tylko możliwy do osiągnięcia, ale może zostać znacznie przekroczony. Oznacza to, że całoroczny wynik sprzedaży nowych aut mógłby być większy niż 350 tys. sztuk.

Te dobre wyniki to przede wszystkim zasługa kończących się powoli akcji wyprzedażowych samochodów rocznika 2007, obniżki cen na samochody z rocznika 2008, wprowadzone przez niektóre marki, oraz prowadzonych przez wszystkich kampanii promocyjnych. Dodatkowo sprzyja im dobra sytuacja w gospodarce, wypłata "trzynastek" i nagród za poprzedni rok oraz stopniowy wzrost wynagrodzeń - uważa prezes Drzewiecki.

Liderem rankingu najchętniej kupowanych w Polsce marek po dwóch pierwszych miesiącach roku jest Toyota, której samochody trafiły do 6 309 klientów, o 5,9 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda ze sprzedażą 5 830 aut, co oznacza wzrost o 4,3 proc. Trzecie miejsce zajął Opel, który sprzedał 5 392 swoje samochody i osiągnął 23,2 proc. wzrostu w stosunku do ubiegłego roku.

Dalsze miejsca w kolejności zajęły marki: Fiat - 5 175 sprzedanych aut (o 23,2 proc. więcej niż rok wcześniej), Volkswagen - 4 077 (+65,7 proc.), Renault - 3 414 (+ 24,5 proc.), Ford - 3 392 (+7,4 proc.), Peugeot - 3 179 (+ 7,5 proc.), Citroen - 2 763 (+18,5 proc.) i Honda - 2 600 (+49,3 proc.).

W drugiej dziesiątce rankingu największym tempem wzrostu legitymują się tradycyjnie marki koreańskie: Kia (11. lokata, 2 046 aut, wzrost o 111,6 proc.) i Hyundai (15. lokata, 1 408 aut, wzrost o 157,4 proc.). Dobre wyniki osiagnęły też Mitsubishi (21. lokata, 488 aut, wzrost o 101,7 proc.), Lexus (30. lokata, 75 aut, wzrost o 102,7 proc.) czy Smart z rekordowym w skali rynku wzrostem o 466,7 proc. (37. lokata, 17 aut).

Spośród 43 marek dostępnych obecnie na polskim rynku aż 32 osiągnęły większą sprzedaż niż przed rokiem, a co istotne - tendencję rosnącą wykazało pierwszych 18 producentów, do których należy 94,59 proc. rynku - informuje Samar.

Natomiast, zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, nie widać żadnych oznak wskazujących na możliwość obniżenia liczby sprowadzanych do Polski samochodów z krajów Unii Europejskiej. Stopniowo jednak zmienia się na korzyść struktura prywatnego importu, chociaż udział w nim aut czteroletnich i młodszych nie przekracza 9 proc. Nadal jednak samochody eksploatowane od 5 do 10 lat stanowią 48,8 proc. prywatnego importu, natomiast te, których wiek przekracza 10 lat - 41,25 proc.

Średni wiek sprowadzanego auta wynosi 10 lat. Deklarowana wartość samochodu sprowadzonego z UE wyniosła 7 773 zł, a wartość zapłaconego podatku akcyzowego - 554 zł.

Wśród 15 najpopularniejszych marek sprowadzanych w tym roku prywatnie z krajów UE zdecydowanym liderem pozostaje Volkswagen. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy sprowadzone 32 tys. aut tej marki, o ponad 11 proc. więcej niż przed rokiem. Drugą marką jest Opel - 21,5 tys., o 3,2 proc. mniej, a trzecią Ford - 14 tys. (+4,4 proc.).

Dalej w kolejności są: Audi - 12,2 tys. (+23,9 proc.), Renault - 11,7 tys. (+21,3 proc.), Mercedes - 7,5 tys. (+34,4 proc.), BMW - 5,9 tys. (+17,3 proc.), SEAT - 4,6 tys. (+13,0 proc.), Peugeot - 4,2 tys. (+24,5 proc.), Fiat - 4,1 tys. (+14,3 proc.).

Stosunkowo najmłodsze są samochody Fiata (2001 r.), Peugeota i Hondy (2000 r.).

W okresie styczeń - luty bieżącego roku zarejestrowano w Polsce ponad 211 tys. samochodów osobowych, o 17,3 proc. więcej niż przed rokiem - podał Samar.


czytaj też więcej: "motoryzacja"
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!