Tyska fabryka Fiata rozpoczęła produkcję nowej wersji Fiata 500 - głównego modelu wytwarzanego w tym zakładzie. Na razie z taśmy zjeżdżają jeszcze auta obydwu wersji - nowej i starszej, która weszła na rynek w 2007 r. Od października wytwarzana będzie już tylko nowa wersja.
Nową wersję wytwarzanej w Tychach "pięćsetki" prezentowano we wtorek i środę we włoskim Turynie. Na razie auto będzie dostępne na rynkach włoskim i niemieckim, gdzie sprzedaż tego modelu jest największa. W Polsce auto będzie dostępne we wrześniu.
Przedstawiciele FCA podkreślają, że wprowadzone w nowej wersji zmiany dotyczą ok. 40 proc. samochodu, który jednak zmieniano tak, by nie zatracił swego charakterystycznego wyglądu i designu - w sumie modyfikacje objęły aż 1,8 tys. rozmaitych detali.
"Naszym celem było gruntowne zmodyfikowanie pięćsetki bez radykalnego zmieniania jej - chcieliśmy pozostawić jej awangardowe cechy, a jednocześnie wprowadzić nowe wyposażenie i nowe technologie" - powiedział Andrea Wuppinger z FCA z zespołu przygotowującego nową wersję auta, które pozostaje liderem europejskiego rynku w segmencie małych samochodów.
"Tego typu zmiany oznaczają wielkie wyzwanie nie tylko dla zakładu, gdzie auto jest produkowane, ale także dla naszych dostawców - m.in. producentów reflektorów, układów kierowniczych, zderzaków, siedzeń oraz zastosowanych tu inteligentnych rozwiązań dających np. dostęp do rozrywki, multimediów czy portali społecznościowych" - wskazał rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.
Wyjaśnił, że obecnie tyski zakład realizuje jeszcze wiele zamówień na dotychczasową wersję Fiata 500, jednak już od października w produkcji będzie już wyłącznie nowa wersja. Ogółem w tegorocznej produkcji nowa wersja będzie stanowić mniej więcej trzecią część całości.
Do połowy roku fabryka w Tychach wytworzyła ok. 110 tys. aut marki Fiat 500 i Abarth, przy całkowitej produkcji w tym okresie rzędu 168,6 tys. aut. Powodzenie nowej wersji Fiata 500 powinno oznaczać, że całkowita produkcja w tym i kolejnych latach utrzyma się na wysokim poziomie.
"Dla fabryki i jej pracowników jest bardzo istotne, że auto będące liderem europejskiego rynku w swojej klasie powstaje właśnie w Tychach; to powód do dumy i perspektywa stabilności dla zakładu" - ocenił Cieślar.
W ubiegłym roku tyska fabryka wyprodukowała blisko 314 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat.
Zakład w Tychach jest jedyną europejską fabryką koncernu FCA, gdzie wytwarzany jest Fiat 500. Auto powstaje również w Meksyku, z przeznaczeniem głównie na rynek amerykański. W przyszłym roku także meksykańska fabryka rozpocznie produkcję nowej wersji tego auta.
Fiat 500 jest sprzedawany w ponad 100 krajach świata; dotychczas do klientów trafiło ponad 1,5 mln egzemplarzy produkowanego od ośmiu lat modelu. Auto jest liderem europejskiego rynku w swoim segmencie - ma w nim ok. 15-procentowy udział.
W Tychach, oprócz Fiata 500 i Abartha 500, wytwarzana jest także lancia ypsilon (w pierwszym półroczu wyprodukowano jej 32,5 tys. egzemplarzy) oraz - na zlecenie koncernu Forda - Ford Ka (ok. 26,3 tys. sztuk w pierwszym półroczu). Przedstawiciele FCA nie komentują nieoficjalnych informacji o tym, że produkcja tego modelu w Tychach będzie prowadzona jedynie do połowy przyszłego roku.
Zaprzestanie produkcji Forda nie powinno spowodować redukcji zatrudnienia w zakładzie. Dziś fabryka pracuje na dwie zmiany, a w okresach dużego zapotrzebowania na wytwarzane tu auta - także w nadgodzinach. Zmniejszenie produkcji może oznaczać rezygnację z nadgodzin.
Zakład w Tychach zatrudnia obecnie prawie 3,3 tys. osób. Od lipca załoga otrzymała po 130 zł podwyżki na każdego pracownika, a w sierpniu każdy dostanie jednorazową nagrodę w wysokości 780 zł. Średnia płaca w FCA Poland w ubiegłym roku wyniosła 5,6 tys. zł. Zarząd i związki ustaliły też ścieżkę wypłaty dodatkowych świadczeń w trzech kolejnych latach, w zależności od wyników spółki i realizacji planu przemysłowego koncernu.
1 sierpnia w zakładzie rozpocznie się dwutygodniowa przerwa urlopowa. Fabryka wznowi produkcję 17 sierpnia. Tyski zakład Fiata należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej. W polskich firmach kooperujących z Fiatem pracuje ok. 10 tys. osób.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W Tychach rozpoczęto produkcję nowej wersji Fiata 500