Wahania popytu na rynku ciężarówek w Polsce.

Wahania popytu na rynku ciężarówek w Polsce.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ostatnie 2-3 miesiące były kontynuacją trendów rynkowych z początku roku. Popyt na używane ciągniki siodłowe Euro 5 znacznie wyhamował. Brak stabilizacji kursu euro oraz cen paliw nie zachęca do zakupów nowego taboru.

Być może dobre sygnały o stanie gospodarki wkrótce przełożą się na ożywienie w sprzedaży używanych pojazdów, raportuje analityczny EurotaxGlass's. Na razie ceny ustabilizowały się, pomimo ich wzrostu w Europie Zachodniej. W dłuższej perspektywie trend ten jednak zostanie zauważony także w Polsce, a wartość ciągników Euro 5 zacznie rosnąć. Dotyczy to również pojazdów typu Mega, które znajdują nabywców, chociaż jeszcze rok temu były niesprzedawalne.

W przeciwieństwie do Euro 5, rynek ciągników Euro 3 mocno się ożywił. Świadczy to o rozwoju krajowego rynku transportowego, do którego skierowane są te samochody. Szczególnym popytem cieszą się najmłodsze ciągniki Euro 3, z lat 2005 i 2006. Ich ceny dosyć znacznie, o ok.10%, poszły w górę. Po raz pierwszy od kilkunastu miesięcy zmniejszyła się różnica wartości między najmłodszymi ciągnikami Euro 3 i najstarszymi Euro 5. W pierwszej połowie roku sięgała 10 tys.euro, w tej chwili jest to ok.8 tys. euro.

Ciągniki starsze, z lat 2001-2004, zachowały swoje wartości bez większych zmian. Z kolei samochody Euro 2, wskutek masowego eksportu do Afryki i Azji, powoli znikają z rynku, a ich ceny delikatnie wzrosły. Szczególnie odczuwalny jest brak ciągników z manualnymi skrzyniami biegów, które cieszą się największym zainteresowaniem.

Rynek samochodów dystrybucyjnych oraz budowlanych także nie zmienia się od kilku miesięcy, wskazuje EurotaxGlass's. Słaby popyt przekłada się na znaczne spadki wartości. W przypadku dystrybucji mamy do czynienia z kryzysem w branży, w przypadku sektora budowlanego-nasyceniem rynku samochodami używanymi.

Wakacje to tradycyjnie okres spowolnienia sprzedaży nowych i używanych samochodów ciężarowych, dlatego w ciągu kilku najbliższych miesięcy nie należy spodziewać się radykalnych zmian na rynku. Ożywienie może pojawić się dopiero pod koniec roku, kiedy tradycyjnie firmy dokonują największych zakupów.

Projekt nowych stawek myta na niemieckich autostradach, które zaczną obowiązywać w 2011 r. raczej nie zmieni obrazu rynku w Europie. Norma Euro 5 nadal będzie standardem w transporcie międzynarodowym, wypierając pojazdy Euro 3. Samochody EEV nie będą premiowane, więc ich sprzedaż utrzyma się na niskim poziomie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wahania popytu na rynku ciężarówek w Polsce.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!