Samorządowcy Kadencji wybrani. Oto najlepsi z najlepszych

Wkrótce Warszawa jak Londyn. Przetarg gigant bliski rozstrzygnięcia

  • Tomasz Klyta
  • Opublikowano: 12 lutego 2019 - 13:22 | Zaktualizowano: 12 lutego 2019 - 14:18
W przetargu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa na dostawę autobusów dla Warszawy wpłynęła tylko jedna oferta. 130 elektrycznych przegubowych autobusów najprawdopodobniej dostarczy Solaris Bus & Coach. Oferta warta prawie 400 mln zł mieści się w budżecie zamawiającego. To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów.
  • Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych.
  • Wpłynęła tylko jedna oferta. Umowę wartą prawie 400 mln zł najprawdopodobniej podpisze firma Solaris Bus&Coach.
  • Pierwsze autobusy wyjadą na ulice stolicy w 2020 r. 

Jak przekonują urzędnicy ze stołecznego ratusza, przetarg na dostawę 130 autobusów elektrycznych jest jednym z największych europejskich przetargów tego typu. Chętnie porównują się przy tym do Londynu przypominając, że tylko stolica Wielkiej Brytanii i stolica Polski będą miały po ponad 100 autobusów elektrycznych.

- Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną - mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

W postępowaniu swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus & Coach. Za wyprodukowanie elektrobusów firma chce niespełna 400 mln zł. Ratusz planował przeznaczyć na inwestycję maksymalnie 431 mln zł. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność złożonej oferty.

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche. 

Po zakończeniu dostawy, z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa sieci pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w 20 punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie sześć urządzeń.

To kolejny, w przeciągu kilku dni, olbrzymi przetarg na dostawę pojazdów komunikacji publicznej w Warszawie. W piątek 8 lutego Tramwaje Warszawskie poinformowały o zakończeniu postępowania dotyczącego dostawy 213 tramwajów. Umowę, wartą 1,826 mld zł netto, wygrała koerańska firma Hyundai Rotem. 

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów na poziomie 10 procent. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy.

Do tej pory, obowiązek ten zrealizowały Inowrocław i Jaworzno. W najbliższym czasie, przetargi na dostawę autobusów zero- lub niskoemisyjnych ogłoszą Radom i Lublin.

 

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!