Wskaźniki bezpieczeństwa nie są miarodajne dla pojazdów autonomicznych

Wskaźniki bezpieczeństwa nie są miarodajne dla pojazdów autonomicznych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Amerykańskie ministerstwo transportu uważa, że stosowane obecnie wskaźniki, takie jak liczba kilometrów i częstotliwość ludzkich interwencji, są niewystarczające do wykazania bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych - podała w środę agencja Bloomberga.

"Producenci autonomicznych pojazdów potrzebują lepszych wskaźników do pokazania, że ich produkty są bezpieczne" - powiedział podsekretarz w ministerstwie transportu USA Derek Kan podczas zorganizowanej we wtorek w Waszyngtonie konferencji firmy Nvidia. Kan podkreślił, że poruszanie się po ulicach nowojorskiego Manhattanu nie może być porównywane z jazdą po pustej autostradzie. Zauważył również, że interwencje inżynierów mogą wpływać m.in. na decyzje systemu dotyczącego jazdy. Nie pozwala to zebrać wystarczająco dużo danych, które udowodniłyby, że pojazdy sterowane przez sztuczną inteligencję są bezpieczne w takim samym stopniu, jak te prowadzone przez człowieka.

W ramach reformy federalnej polityki w zakresie samochodów autonomicznych amerykański resort transportu chce ustalić, jak we właściwy sposób mierzyć poziom ich bezpieczeństwa. Amerykańska agencja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) zbiera uwagi, które pomogą wprowadzić nową serię testów pojazdów samojezdnych. Jak podał Bloomberg, na czas ich przeprowadzania agencja mogłaby tymczasowo znieść zasady, które obecnie stanowią dla nich barierę. NHTSA planuje również zaproponować zmiany w istniejących przepisach bezpieczeństwa pojazdów, co pozwoliłoby na umożliwienie poruszania się po amerykańskich drogach w pełni zautomatyzowanych samochodów bez kierownicy czy pedałów.

Z przytoczonego przez sekretarz ds. transportu Elaine Chao sondażu przeprowadzonego wśród Amerykanów wynika, że wciąż nie ufają oni technologii autonomicznej jazdy. Chao zaznaczyła, że seria wypadków z udziałem samochodów samojezdnych przyczyniły się do zwiększenia nadzoru nad tego rodzaju pojazdami. Bloomberg przypomniał, że w marcu 2018 r. doszło do śmiertelnego wypadku z udziałem samochodu autonomicznego Ubera. Zginęła wówczas kobieta potrącona przez SUV-a firmy, który poruszał się po drodze publicznej bez należytego nadzoru ze strony jej pracownika. W tym samym miesiącu w Kalifornii zmarł mężczyzna, którego samochód korzystający z autopilota Tesli uderzył w barierę autostradową.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!