PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wtyczka zamiast baku

Autor: Gazeta Wyborcza
24-06-2008 11:27
Wtyczka zamiast baku

Rząd USA powinien dać 300 mln USD nagrody wynalazcy wydajnych akumulatorów do elektrycznych samochodów - zaproponował wczoraj John McCain, kandydat Republikanów na prezydenta USA.

Ten pomysł jest częścią kampanii prezydenckiej McCaina, ale z pewnością zyska aprobatę koncernów motoryzacyjnych, pisze Gazeta Wyborcza. Tyle tylko że nie jest pewne, czy tę nagrodę dostaliby Amerykanie, czy ich rywale z Europy i Azji. Galopada cen ropy sprawiła, że koncerny samochodowe na całym świecie wracają do projektów aut, które napędza prąd zamiast benzyny czy oleju napędowego.
Do 2010 r. w salonach sprzedaży koncernu Daimler pojawi się elektryczny model Mercedesa oraz nowa wersja miejskiego autka Smart z silnikiem elektrycznym - zapowiedział w sobotę szef koncernu Dieter Zetsche.

W tym samym roku, w amerykańskich salonach sprzedaży ma się pojawić Chevrolet Volt, pierwsze auto z napędem elektrycznym produkowane masowo przez General Motors. Ale to raczej pojazd dla nielicznych - szacuje się, że będzie kosztować 30 tys. USD.

Najwięcej na świecie aut o napędzie elektrycznym produkuje francuski koncern Peugeot-Citroen PSA - 10 tys. rocznie. W ub.tygodniu podpisał sojusz z japońskim Mitsubishi, aby przyspieszyć konstrukcję i produkcję nowych wersji takich samochodów.

Gazeta przypomina, że PSA poszedł śladem wytyczonym przez swojego rodzimego rywala Renault, który wraz z japońskim partnerem Nissanem już na początku roku zaczął promować projekt stworzenia w wielu państwach świata flory nowoczesnych aut o napędzie elektrycznym. Pierwsze porozumienie w tej sprawie Renault-Nissan podpisał w Izraelu, drugie - z duńskim koncernem energetycznym DONG, który będzie ładować akumulatory francusko - japońskich aut prądem z elektrowni wiatrowych.

Przez kilka najbliższych lat nie obędziemy się bez benzyny i oleju napędowego, ale przyszłość należy do samochodów elektrycznych - zapowiedział w zeszłym tygodniu prezes Volkswagena Martin Winterkorn. Także ten koncern w swoich planach zależy od partnerów z Japonii. Innowacyjne litowe akumulatory do aut elektrycznych VW konstruuje w sojuszu z japońskim koncernem Sanyo.

Japońskie firmy ciągle dzierżą palmę pierwszeństwa w produkcji najbardziej ekonomicznych aut, przypomina GW. Nie są to jednak auta o napędzie wyłącznie elektrycznym, ale mieszanym: spalinowo-elektrycznym. Największym producentem takich pojazdów jest Toyota, która przez ostatnie 10 lat sprzedała już prawie 1;5 mln aut o napędzie spalinowo-elektrycznym, a teraz nie może sprostać zamówieniom na te pojazdy. Toyocie brakuje głównie specjalnych litowych akumulatorów wytwarzanych wraz z koncernem Matsushita. Sytuacja poprawi się w 2010 r., kiedy Matsushita zacznie produkcję jeszcze bardziej wydajnych, nowych baterii. Oprócz Toyoty czeka na nie Honda. Oba japońskie koncerny po 2010 r. chcą wytwarzać 1,5 min hybrydowych aut rocznie, ograniczając rachunki świata za ropę naftową.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.