Wyczerpały się środki na premie wrakowe w Niemczech

Wyczerpały się środki na premie wrakowe w Niemczech
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kwota 5 mld euro, którą niemiecki rząd przeznaczył na dopłaty do zakupu nowych samochodów w zamian za oddanie na złom starych aut, wyczerpała się w środę - poinformował Federalny Urząd Kontroli Eksportu i Gospodarki (Bafa).

Ostatni wniosek o tzw. premię wrakową przyjęto o godzinie 10.14. "Niestety nie ma już do dyspozycji środków na premie ekologiczne" - na taki komunikat natrafiały osoby, które po tej godzinie próbowały złożyć wniosek o dopłatę za pośrednictwem strony internetowej urzędu.

Z dopłat w wysokości 2500 euro skorzystało blisko dwa miliony osób, które zdecydowały się na zezłomowanie starego, co najmniej dziewięcioletniego samochodu oraz zakup nowego.

Premie wrakowe, wprowadzone w ramach przyjętego w styczniu przez rząd programu walki z recesją, miały wspomóc borykającą się z kryzysem branżę motoryzacyjną. Szybko też okazały się hitem. Zainteresowanie było tak duże, że w kwietniu rząd zwiększył pulę środków na dopłaty z pierwotnej kwoty 1,5 mld euro do 5 mld, licząc, iż pieniądze wystarczą do końca 2009 roku.

Według ekspertów premie wrakowe pomogły postawić na nogi prywatną konsumpcję w Niemczech, pomimo głębokiej recesji (w tym roku Niemcom grozi ponad 6-procentowy spadek PKB). Liczba dopuszczonych nowych samochodów wzrosła w pierwszych ośmiu miesiącach roku o ok. 27 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2008 roku.

Zdaniem cytowanego przez agencję dpa szefa Bafy Arnolda Wallraffa premie były "jak dotąd najbardziej skutecznym środkiem, przewidzianym w drugim pakiecie pobudzenia koniunktury".

"Większość kupców, którzy ubiegali się o premię wrakową, nie zdecydowałaby się na zakup nowego samochodu bez tej dopłaty" - ocenił z kolei prezes Związku Międzynarodowych Producentów Pojazdów Mechanicznych (VDIK) Volker Lange.

Eksperci ostrzegli też jednak, że rządowe dopłaty sztucznie podtrzymywały popyt na nowe samochody i po wyczerpaniu środków nastąpić może gwałtowne załamanie sprzedaży.

Pod znakiem zapytania stoi również los około 90 tys. miejsc pracy, które udało się utrzymać dzięki premiom wrakowym. "W handlu możemy stracić do 6,5 tys. zakładów" - ocenił w telewizji ARD Wolfgang Meining z Instytutu Badawczego nad Gospodarką Samochodową.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!