Coraz bardziej uciążliwym problemem w miastach jest nienaturalne zjawisko atmosferyczne nazywane smogiem (od angielskich słów smoke - dym i fog - mgła). Ostatni raport Światowej Organizacji Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO), dotyczący zanieczyszczenia powietrza na świecie (WHO Airpollution Report), porównuje wskaźnik jego zanieczyszczenia (PM10 i PM2,5) w 795 miastach w 67 państwach w latach 2008-2013.
Plan Rozwoju Elektromobilności
We wrześniu 2016 r. Ministerstwo Energii przedstawiło do konsultacji Plan Rozwoju Elektromobilności, który zakłada: • stworzenie warunków dla rozwoju elektromobilności, • rozwój przemysłu związanego z elektromobilnością, • stabilizację sieci elektroenergetycznej.
Obszarami interwencji publicznej będą: • pojazdy elektryczne w miastach przyszłości, • rozwój rynku pojazdów, korzyści dla użytkowników, finansowanie rozwoju przemysłu.
Konieczne staje się podjęcie wyzwań technologicznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, zastąpienia silnika spalinowego silnikiem elektrycznym, podniezanieczyszsienia wydajności akumulatorów oraz zapewnienia infrastruktury opomiarowania i ładowania. W tym obszarze nieodzowne będą zmiany prawa energetycznego w zakresie lokalizacji punktów ładowania i mocy ładowania oraz możliwości elastycznego zarządzania czasem ładowania, a także stworzenie systemu elektromobilności.
W związku z koniecznością transpozycji Dyrektywy 2014/94/UE, mającej na celu wsparcie zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie, w Ministerstwie Energii zostały przygotowane projekty: • ustawy o elektromobilności (planowany termin przyjęcia projektu ustawy przez Radę Ministrów to I kwartał 2017 r.), • ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy Prawo energetyczne (prace zostały wstrzymane do czerwca 2017 r.), • Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce.
Etapy rozwoju elektromobilności Etap I 2016-2018
Początkowa faza rozwoju elektromobilności przewiduje wdrażanie programów pilotowych, w ramach których powstaną pierwsze prototypy pojazdu elektrycznego dostosowanego do potrzeb polskiego i europejskiego rynku.
Przewidywany zakres zmian w prawie to:
- przygotowanie Krajowych ram polityki rozwoju paliw alternatywnych w związku z Dyrektywą 2014/94/UE, która nakłada na państwa członkowskie obowiązek opracowania krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju właściwej infrastruktury,
- integracja pojazdów elektrycznych z siecią oraz wskazanie instrumentów rozwoju infrastruktury ładowania.
Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przekazane pod obrady Rady Ministrów, są dokumentem wskazującym cele i instrumenty wsparcia rynku i infrastruktury energii elektrycznej oraz gazu ziemnego, stosowanych w transporcie drogowym oraz wodnym.
Krajowe ramy zawierają:
- ocenę stanu i możliwości rozwoju rynku paliw alternatywnych w sektorze transportu,
- określenie celów infrastruktury: - ładowania pojazdów elektrycznych, - tankowania gazu ziemnego (CNG, LNG), - rynku pojazdów napędzanych tymi paliwami,
- propozycje instrumentów niezbędnych do osiągnięcia celów Krajowych Ram o raz Planu Rozwoju Elektromobilności, instrumenty zmieniające bądź ustanawiające nowe przepisy techniczne oraz instrumenty podatkowe, wskazanie instrumentów wsparcia finansowego dla infrastruktury i rynku pojazdów,
- wykaz aglomeracji, w których mają powstać punkty ładowania pojazdów elektrycznych i punkty tankowania CNG.
Dalsze zapowiadane zmiany to wprowadzenie ograniczenia liczby pojazdów spalinowych. Krajowe ramy nie nakładają jednak na przedsiębiorców nowych obowiązków. Wymiana floty przez przedsiębiorców powinna następować w sposób naturalny. Jedynie w przypadku przedsiębiorców realizujących usługi publiczne proponowane jest nałożenie na nich obowiązku wykorzystania pojazdów niskoemisyjnych.
W tym etapie powinno również nastąpić powołanie Operatora Informacji Pomiarowej, czyli instytucji odpowiedzialnej za agregowanie i udostępnianie informacji o zachowaniach wszystkich użytkowników sieci elektroenergetycznej, przy czym przygotowywana regulacja powinna uwzględniać bezpieczeństwo danych poprzez wdrożenie standardów bezpieczeństwa ochrony danych pomiarowych i zasad bezpieczeństwa teleinformatycznego.
Ustawa o elektromobilności powinna określić zasady sprzedaży usługi ładowania pojazdów elektrycznych, działania podmiotów na rynku paliw alternatywnych oraz informowania konsumentów, a także przepisy techniczne dotyczące infrastruktury transportu elektrycznego i gazu ziemnego (CNG i LNG).
Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy Prawo energetyczne zakłada powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który będzie wspierał finansowo rozbudowę infrastruktury umożliwiającej stosowanie biokomponentów, biopaliw ciekłych, innych paliw odnawialnych oraz paliw alternatywnych w transporcie.
Etap II 2019-2020
Etap II zakłada budowę w aglomeracjach wspólnej infrastruktury zasilania pojazdów elektrycznych i zasilanych gazem ziemnym, przy czym przewidywana jest synergia infrastruktury obu typów paliw. Ponadto w tym etapie, na bazie opracowanych w I etapie prototypów, ma zostać uruchomiona produkcja krótkich serii pojazdów elektrycznych. Oczekiwany jest także rozwój usług car-sharingu.
Etap III 2020-2025
Celem sformułowanym dla ostatniej fazy rozwoju elektromobilności jest wytwarzanie przez polski przemysł podzespołów elektrycznych pojazdów, pojazdów elektrycznych oraz oprzyrządowania i infrastruktury. Istotna będzie także rozbudowa instrumentów finansowania rozwoju przemysłu oraz regulacji dotyczących systemów inteligentnego opomiarowania i wprowadzenia układu pomiarowo-rozliczeniowego, umożliwiającego korzystanie z taryfy dynamicznej (zmieniającej się w czasie rzeczywistym w zależności od poziomu obciążenia sieci elektroenergetycznej).
W tym etapie przewidziano również wprowadzenie zmian w podatku akcyzowym, podatku VAT, w zakresie amortyzacji pojazdów elektrycznych, a także możliwość wprowadzenia opłat związanych z ceną i emisyjnością pojazdu samochodowego. W styczniu tego roku Ministerstwo Energii, Ministerstwo Rozwoju oraz Polski Fundusz Rozwoju i Związek Miast Polskich podjęli wspólną inicjatywę na rzecz rozwoju transportu miejskiego opartego na elektrycznych autobusach. Program e-BUS zakłada, że do 2025 r. powstanie polski rynek autobusów elektrycznych o wartości co najmniej 2,5 mld zł rocznie.
Niewątpliwie wprowadzane zmiany przyczynią się do rozwoju nowych branż i usług związa nych z elektromobilnością.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wyzwania prawne dla bliskiej ery pojazdów elektrycznych