XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Za 2 lata ESP obowiązkowo w każdym aucie

Za 2 lata ESP obowiązkowo w każdym aucie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bruksela szykuje rewolucję na rynku motoryzacyjnym. Pod koniec tego tygodnia Komisja Europejska ma przyjąć rozporządzenie o bezpieczeństwie pojazdów silnikowych.

Rozporządzenie wprowadzi - prawdopodobnie od 2010 r. - obowiązek montowania w nowo produkowanych samochodach m.in. elektronicznego system stabilizacji toru jazdy (ESP).

Ma to być sposób na zredukowanie o połowę liczby śmiertelnych wypadków na drogach w krajach UE. W 2005 r. zginęło na nich 41,6 tys. osób.

Wprowadzony do seryjnej produkcji w 1995 r. ESP - czyli system elektronicznej stabilizacji toru jazdy - jest urządzeniem zwiększającym bezpieczeństwo podczas prowadzenia samochodu. Powoduje, że pojazd nie wpada w poślizg podczas pokonywania zakrętów. Wg urzędników Komisji Europejskiej to rozwiązanie może zmniejszyć liczbę wypadków o ponad 20%.

Wg badań przeprowadzonych przez uniwersytet w Kolonii, na które powołuje się Dziennik, dzięki zastosowaniu ESP w każdym pojeździe rocznie można by zaoszczędzić w Europie nawet 16 mld euro. Tyle kosztuje likwidacja szkód wypadkowych spowodowanych przez samochody bez ESP.

Jak wynika z danych firmy Bosch, która zaprojektowała i wdrożyła do produkcji ESP, system ten montowany jest już w standardzie w 43% nowych aut sprzedawanych w Europie. Są też i takie kraje, jak np. Szwecja, w których posiada go ponad 90% samochodów. W Polsce jest takich zaledwie 8,8%. Najgorzej w Europie wyglada sytuacja dla pojazdów najmniejszych (12-15% z ESP).

Oprócz obowiązku montowania elektronicznego systemu stabilizacji toru Bruksela chce wprowadzić również nakaz stosowania modułów kontroli ciśnienia w oponach. Pojawią się też nowe standardy dla opon samochodowych obliczone na zmniejszenie oporów toczenia.

Dziennik pisze, że plany Komisji Europejskiej są elementem realizacji strategii dla przemysłu motoryzacyjnego. Zakłada ona zaostrzenia wymogów technicznych dotyczących bezpieczeństwa. Do obowiązkowego wyposażenia mają wkrótce należeć również np. światła do jazdy dziennej i sygnalizatory niezapiętych pasów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Za 2 lata ESP obowiązkowo w każdym aucie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!