Znak kryzysowych czasów - cięcia produkcji aut

Znak kryzysowych czasów - cięcia produkcji aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W gliwickiej fabryce General Motors Manufacturing Poland, produkującej trzy modele Opla, do końca roku będą jeszcze cztery przerwy w produkcji. Powód ciągle ten sam: zmniejszenie popytu na samochody w Europie.

W sumie postój potrwa 14 dni roboczych. W październiku taśma produkcyjna stała przez 15 dni. Przy średniej dziennej produkcji fabryki rzędu 700-800 aut łączny ubytek związany z brakiem produkcji przez blisko 30 dni to ponad 20 tys. szt. Przedstawiciele fabryki nie podają jednak liczb obrazujących zmniejszenie produkcji.

W październiku br., kiedy fabryka stanęła po raz pierwszy, blisko 3 tys. załogę skierowano do innych zadań. Teraz podobnie - pracownicy będą wykonywać swoje obowiązki w zależności od potrzeb. Przewidziano też szkolenia.

Przerwy produkcyjne wstępnie zaplanowano w dniach 17-21 i 24-26 listopada oraz 3-5 i 17-19 grudnia, a produkcji nie będzie też w okresie świąteczno-noworocznym. Terminy mogą się jeszcze zmienić. Załoga otrzyma 100% wynagrodzenia.

Wojciech Osoś z działu prasowego GM Poland podkreśla, że przerwy produkcyjne są podyktowane koniecznością elastycznego reagowania na sytuację rynkową. Chodzi o dostosowanie produkcji do spadającego w Europie Zachodniej popytu na nowe auta.

Do jesieni gliwicki zakład znacząco nie odczuwał spadku popytu - do końca października, mimo przerwy produkcyjnej, jego produkcja była o 4,5% większa, niż w tym samym okresie ub.roku. Po wakacjach wzrost wynosił 16%.

W ciągu dziesięciu miesięcy br. z linii produkcyjnych zjechało ponad 158,5 tys. aut, wobec 151,6 tys. rok wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że w całym 2008 r. produkcja nie przekroczy ubiegłorocznego, rekordowego poziomu 187 tys. samochodów. Ok. 95% produkcji trafia na eksport.

Osoś zapewnił, że koncern General Motors ma nadzieję, iż nie będzie redukcji zatrudnienia w gliwickiej fabryce. Jak dotąd nie ma takich planów. Nadal kontynuowane są przygotowania związane z planowanym na koniec przyszłego roku uruchomieniem w Gliwicach produkcji nowej astry. Obecnie w fabryce GMMP produkowane są: astra III sedan, astra II classic i zafira.

Gliwicki zakład nie jest jedyną fabryką Opla, która w związku ze spadkiem sprzedaży aut musiała ograniczyć produkcję. Stało się tak m.in. w zakładach w Niemczech i Hiszpanii.

Wg informacji W.Ososia, w wielu krajach Europy Zachodniej nastąpiły w III kwartale br. znaczące spadki sprzedaży nowych aut, np. w Hiszpanii (-35%), Włoszech (12,7%), Wlk.Brytanii (18,5%), Niemczech (2,6%).

Ogółem w III kwartale sprzedano w Europie o 10,6% samochodów mniej niż w tym samym czasie ub.roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Znak kryzysowych czasów - cięcia produkcji aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!