Zwierzenia samochodowych dealerów

Zwierzenia samochodowych dealerów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska Izba Motoryzacji przygotowała wspólnie z międzynarodową firmą doradczą Ernst & Young oraz IBRM Samar, Niezależne Badanie Satysfakcji dealerów samochodów ze współpracy z importerami.

Na całym świecie wyniki takich badań są publikowane oraz skrupulatnie analizowane przez importerów i producentów. Organizacje dealerskie z USA i Europy potwierdzają, że mają one zdecydowany wpływ na poprawę stosunków pomiędzy importerem a dealerami oraz wzmacniają w tym związku pozycję dealerów.

Badanie zostało oparte o 20% wycinek rynku dealerskiego co stanowi reprezentatywną grupę pokazującą rosnące i malejące tendencje dla poszczególnych
marek.

Badanie zostało przeprowadzone między 1 X 2009 a 31 I 2010 r. i wzorem lat ubiegłych wzięli w nim udział właściciele oraz osoby zarządzające stacjami dealerskimi, posiadającymi autoryzację sprzedaży oraz napraw serwisowych.

Tak lat w latach ubiegłych, dla zachowania spójności badania, ocena "satysfakcji dealerskiej", zgodnie z międzynarodowymi standardami, została oparta na trzech kategoriach, według których dealerzy dokonywali oceny swoich importerów:
1. produkt, jego jakość, dostępność, niezawodność.
2. polityka producenta/importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu. Oceniane były m.in. konkurencyjność strategii rynkowych oraz podejście do prowadzenia biznesu.
3. ocena importera jako firmy, wpisanej w polskie realia, zatrudniającej konkretnych ludzi, posiadającej własną kulturę organizacyjną.

Spośród 21. sklasyfikowanych w badaniu marek, najwyższą zbiorczą ocenę satysfakcji dealerów otrzymał Ford, który jako jedyny uzyskał ocenę powyżej 4. Awansował w związku z tym z zajmowanej w ub.roku III pozycji. Wyraźnie, w stosunku do ub.roku awansowały też marki Fiat i Chevrolet. Pierwsza dziesiątka to kolejno: Ford, Mercedes, Volvo, Skoda, Toyota, Fiat, Chevrolet, Seat, Subaru i Lexus.

Analizując oceny wzrostu dochodów w minionym roku oraz prognozy na nadchodzący rok analitycy zauważyli największy wzrost optymizmu u dealerów Fiata i Chevroleta. Najmniej optymistycznie ten aspekt oceniają przedstawiciele Hondy i Mercedesa. Pierwsza dziesiątka pod tym wzgledem to: Ford, Volvo, Subaru, Seat, Skoda, Hyundai, Suzuki, Mercedes, Toyota i Fiat.

W odniesieniu do etyki biznesowej działalności importera największy wzrost notowań widoczny jest u dealerów marek Chevrolet, Fiat i Hyundai. Czołówka, z drobnymi wahaniami, pozostaje bez zmian w stosunku do ubiegłych lat: Mercedes, Ford, Volvo, Subaru, Skoda, Seat, Chevrolet, Fiat, Hyundai, Suzuki.

Aspekt pomocy ze strony importera został najwyżej oceniony przez dealerów Forda. Największy wzrost ocen w tej kategorii widoczny jest u dealerów Chevroleta, Subaru i Saaba. Poza tym kolejność w czołowej grupie to: Ford, Mercedes, Volvo, Lexus, Saab, Chevrolet, Fiat, Skoda, Suzuki, Subaru.

Niezawodność produktów i polityka gwarancyjna zostały najwyżej ocenione przez dealerów Forda i Toyoty, które awansowały o 9 pozycji. Ogromny wzrost ocen w tej kategorii zanotował Chevrolet. Kolejność w czołówce: Ford, Toyota, Seat, Honda, Chevrolet, Hyundai, Mercedes, Opel, Fiat, Skoda.

Ocena systemu dystrybucji, która obejmowała dostępność samochodów i czas realizacji zamówień wypadła najlepiej dla Mercedesa, dając mu awans na pozycję lidera. Ogromny wzrost w tej kategorii notują marki: Chevrolet, Hyundai, Ford i Subaru. (Ranking czolówki: Mercedes, Toyota, Hyundai, Ford, Subaru, Suzuki, Chevrolet, Lexus, Fiat, Volvo).

Programy marketingowe i wsparcie reklamowe ze strony importera najwyżej ocenili dealerzy marki Ford, dając mu awans aż o 16 pozycji w stosunku do ub.roku. Podobnie jak w kilku innych kategoriach, w tej również duży wzrost w stosunku do rankingu ubiegłorocznego notuje Chevrolet. Kolejność w dziesiątce: Ford, Mercedes, Volvo, Toyota, Subaru, Skoda, Fiat, Chevrolet, Suzuki, Peugeot.

W kategorii stopnia zainteresowania importera opiniami dealerów odnośnie wizerunku produktu, jego jakości oraz programów lojalnościowo - marketingowych najwyższe oceny otrzymały: Ford i Mercedes. Najwyższy wzrost w zajmowanej pozycji uzyskał Chevrolet. (Ford, Mercedes, Lexus, Toyota, Subaru, Skoda, Volvo, Chevrolet, Honda, Seat).

Codzienna współpraca między dealerem, a importerem, odbieranie reklamacji i zarządzanie siecią przez importera zostały ocenione w kategorii "Ocena współpracy z producentem/importerem". Najwyżej ocenieni zostali liderzy sprzed roku, przy czym I pierwszą pozycję zajęła marka Ford. (Ford, Mercedes, Volvo, Toyota, Lexus, Subaru, Chevrolet, Skoda, Fiat, Honda).

Ocenie dealerów poddani zostali także menedżerowie reprezentujący importerów. Pod uwagę brano tu: umiejętności zarządzania zadaniami, realizację wyznaczonych celów, wywiązywanie się z zobowiązań wobec dealera oraz kontakt i pomoc w sprzedaży flotowej. Najlepsze oceny uzyskały marki Mercedes i Ford. (po nich: Volvo, Skoda, Fiat, Subaru, Toyota, peugeot, Suzuki, Seat).

Szkolenia ze sprzedaży organizowane przez importera najwyżej ocenili dealerzy marki Ford. Znaczący wzrost zajmowanych pozycji odnotowały marki: Chevrolet, Subaru i Fiat. W odniesieniu do oceny szkoleń z serwisu najwyższą ocenę uzyskały marki Ford, Mercedes i Fiat. W obu ocenach brane były pod uwagę: jakość i efektywność szkoleń oraz dogodność terminów.

Kolejna tabela prezentuje opinie dealerów na temat produktów finansujących zakup samochodu przez klienta. Przy tej ocenie dealerzy brali pod uwagę: konkurencyjność oferty w finansowaniu aut nowych i używanych, szybkość otrzymania kredytu, całościową ocenę programów kredytowych i ich spójność.

Ten aspekt został najwyżej oceniony przez dealerów Forda, Skody i Fiata. Reszta w dziesiątce to: Seat, Toyota, Mercedes, Volvo, Subaru, Peugeot i Lexus.

Na końcu ankiety respondenci zostali poproszeni o wystawienie ogólnej oceny współpracy z importerem. Pierwsza trójka to: Mercedes, Ford i Volvo, a potem kolejno: Skoda, Saab, Toyota, Subaru, Honda, Chevrolet i Fiat.

Dealerzy zostali również zapytani o to, czy stając przed ponownym wyborem zdecydowaliby się na wybór tej samej marki, a jeżeli nie, to którą markę by wybrali. Największym uznaniem wśród dealerów, którzy mieliby ponownie stawać przed wyborem marki cieszą się: Mercedes, Skoda i Toyota. Natomiast dealerzy Volvo, Mercedesa i Toyoty byliby najbardziej skłonni ponownie wybrać tę samą markę.

Wśród respondentów nieznacznie wzrosła liczba tych, którzy w ogóle nie zdecydowaliby się na zostanie dealerem.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zwierzenia samochodowych dealerów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!