Polskie auto elektryczne? Szanse maleją, straciliśmy czas

Polskie auto elektryczne? Szanse maleją, straciliśmy czas
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu trzech lat, podczas których w Polsce mówi się o rozwoju elektromobilności, świat działa i poszedł szybko do przodu. Dziś mamy spore opóźnienie w kwestiach technologii i zapewnienia sobie dostaw potrzebnych komponentów do budowy samochodu. Zamiast tworzyć od podstaw samochód, powinniśmy połączyć siły z kimś, kto ma pod tym względem doświadczenie i skupić na tym, żeby dostawcy z Polski byli gotowi dostarczać elementy do elektrycznych aut – mówi Piotr Michalczyk, partner, lider zespołu doradztwa dla branży motoryzacyjnej w PwC.

  • Dopłaty nie będą bodźcem do sprzedaży tysięcy aut, ale przejście na napęd elektryczny takiego giganta jak Volkswagen może zmienić rynek.
  • Trzy lata temu możliwości stworzenia auta we współpracy z jakimś azjatyckim partnerem były większe. Tworzenie samochodu zupełnie od zera jest trudne.
  • Powinniśmy się skupić na tym, żeby dostawcy z Polski byli gotowi dostarczać elementy do samochodów elektrycznych.
  • O elektromobilności dyskutować będziemy od 13 do 15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL.


Czy proponowane dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych zdołają ruszyć stojący w miejscu rynek elektrycznych aut w Polsce?

- To krok w dobrym kierunku, bo poprzednio system zachęt praktycznie nie istniał, poza darmowym parkowaniem czy wjazdem na buspasy. Przełomu jednak nie spowodują. Dopłaty na poziomie maksymalnie 36 tys. zł przy cenach najpopularniejszych aut elektrycznych zaczynających się mniej więcej od 150 tys. złotych to nadal nie będzie bodziec do sprzedaży tysięcy sztuk. Szczególnie kiedy dodamy do tego brak infrastruktury ładowania, ograniczający w praktyce obszar działania takich samochodów do wielkich miast, dojazd do pracy czy wyjazd na działkę pod Warszawę. W Polsce mamy obecnie około tysiąca stacji, większość w dużych miastach.

Volkswagen zapowiedział dążenie do przejścia całkowicie na samochody elektryczne. Biorąc pod uwagę liczbę aut marek należących do grupy Volkswagena, to jest ona w Polsce liderem. Kiedy takie firmy zapoczątkują zmianę, to rynek będzie się musiał do tego dostosować. Wówczas też szybciej zaczniemy nadrabiać opóźnienia w zakresie infrastruktury.

W tej chwili PGE rusza z budową stacji. Lotos i Orlen także za chwilę dołączą.

Dopłaty mogą więc okazać się generatorem zmian w perspektywie 5 lat, ale w ciągu 2-3 lat raczej nic się nie zmieni.

Czytaj także: Unia Europejska wyda ogromne pieniądze na wsparcie zmian w przemyśle motoryzacyjnym

A nowa fabryka, którą mamy budować, aby produkować własne modele elektrycznych aut?

- Prawdę mówiąc, niewiele o niej wiadomo. Gdyby ogłoszono, że będziemy produkować we współpracy z jakimś np. chińskim partnerem, który ma doświadczenie w produkcji takich samochodów, to byłoby to bardziej wiarygodne. Start od zera nie wydaje mi się równie wiarygodny.

Opóźnienie jest duże. Nawet jeżeli chodzi o wymóg 10 proc. we flotach samorządów czy firm komunalnych, już wiadomo, że nie zdążymy i będzie przesunięcie terminu, zwłaszcza że nie ma żadnej sankcji za nieosiągnięcie tego limitu. W takiej sytuacji nikt nie będzie szedł w tę stronę, jeżeli nie będzie to ekonomicznie uzasadnione.

Wygląda na to, że najsprawniej elektryfikacja idzie w parku autobusów, gdzie założenia ekonomiczne są bardziej realistyczne. Po pierwsze na ekologiczny transport są dotacje unijne. Poza tym ten tabor jest prostszy w konstrukcji, mniej awaryjny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Polskie auto elektryczne? Szanse maleją, straciliśmy czas

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!